29 Mei, 2009

PENDEDAHAN... LAWATAN NIZAR DAN DR ZAMBRY!


Sekupangdua tertarik dengan berita dr zambry sebagai MB Perak datang melawat ke Batu Gajah, secara kebetulan beliau ketempat Arena Square diamana tempat yg sama didatangi oleh nizar selepas kemenagan PR di perak semasa PRU 12, tuan-tuan lihatlah keadaan sebenar dalam gambar yg pertama (sebelah kiri) begitu banyak ruang yang kosong semasa nizar sedang memulakan ucapan, teman masih ingat lagi masa tu majlis juga dihadiri oleh sivakumar, dato D.O dan adun pakatan rakyat

Yang menjengkelkan, sepanjang ucapannya BN dibidas teruk seolah malapetaka buat perak dengan rasuah, kroni dan kelemahan pentabiran kerajaan, selepas tu dia terus kebeberapa tempat lain dengan diiringi unit peronda polis, pehhh dalam blog alhusyenn pembohong ini mejelaskan kononya nizar ke 7 temapat berasingan tanpa escort polis dan mendapat sambutan puluhan ribu rakyat ( gambar yg di letakan diambil semasa di stadium - tempat lain dan dipastekan ) Teman tak ngesah sangat kerana paham benor perangai dema, tengoklah sendiri gambo diatas yg teman sendiri tangkap, banyak benorlah yg hadir samapai pekerja MDKB merungut 'apalah ini orang kerusi mau banyak, orang takda, teruklah ini macam mau angkat turun ini kerusi.


MB Perak, dr zambry datang kelmarin dengan exco-exconya sekali termasuk YB zainol, YB Dato'Hamidah, YB Dato' dr Mah, Dato' ramly Zahari, Dato' Saarani dan hampir semua exco turut hadir termasuk SU kerajaan negeri serta dato' D.O Razali

Selepas ucapan Dr zambry tak habis disitu sahaja, beliau tunggu dan menerima semua soalan dan permasaalahan rakyat, exco-exco pun masih di pentas secara terus akan di beri jawab kepada puluhan soalan yg dikemukakan oleh rakyat yg berbilang bangsa tanpa bertanya adakah mereka ini menyokong atau tidak dengan BN, berbeza sekali denga apa yg nizar telah lakukan, mengutuk, menghina dan cukup riak berucap seolah perak telah ditawan dan tanpa dia sedari serta lupa PAS yang cuma ada 6 kerusi dari 59 yg sedia ada!


Dr Zambry menjadi sasaran selepas menjawab terus semua soalan yg diterima, bukan hentam sebaliknya bila turun ke pentas di diterpa rakyat yg hadir berpelukan dan bersalaman berbagai kaum termasuk salah seorang yg semua mengenali Sdr Tajul Aripin yg baru kehilangan isteri dan anak akibat kes samun tempohari. bersabarlah dengan takdir dan dugaan Allah SWT. sekupangdua juga simpati, terima, mungkin ada hikmahnya, jgn seperti nizar yg tak boleh terima takdir bila dia hilang kuasa!


Dr Zambry memang patut dipuji berbeza dengan PAS yg tak habis-habis mengutuk dan menghina beliau dgn bermacam-macamandaian, 'Memang buta hati betui dema' kata salah seorang pengunjung yg teman terdengor. sepekara lagi sekupangdua dapati setiap majlis Dr zambry jika ada jamuan beliaulah orang yg terakhir akan duduk tak kira dengan siapa dan menyuruh dan mengajak semua orang makan dan melayan hadirin, tak percaya perhatikan, sememangnya sekupangdua sudah mula mengesan kelebihan dan beberapa keistimewaan icon rakyat beliau teman nampak mempunyai beberapa lagi keistimewaan berjiwa dan berhati rakyat! semakin lama semakin kita boleh lihat keperihatinannya kepada rakyat!

kita tunggu dengarnya beliau nak kesetiap masjid di perak sebulan sekali tentunya berjemaah sholat magrib,isyak dan subuh. dengarnya akan bermalam dimasjid bersama orang kampung untuk mendegar permasaalahanya dikampung tersebut, insyaalah! TAKBIR!

25 Mei, 2009

PEMBONGKARAN... BUKTI sekupangdua... DAKWAAN PAKATAN RAKYAT YB JAMALUDDIN RADZI SEORANG YG SOMBONG DAN ANGKUH?


Hari ini , sekupangdua membongkar peristiwa yang membabitkan YB Jamaluddin yang didakwa oleh PAKATAN RAKYAT seorang yang angkuh dan mementing diri sendiri, kerana peristiwa ini sehingga kini sekupangdua sekeluarga pasti tidak akan dapat melupakannya hingga akhir hayat selagi ada keturunan. Cerita ini bukan hikayat tetapi melibatkan sekuangdua dan adalah benar sebenarnya, demi allah tidak upaya saya membohongi allah kerana laknatnya amatlah dahsyat! NAUZUBILLAH!

Kisah benar ini berlaku sekitar tahum 80an di behrang ataupun sempadan (selekoh maut jalan lama)tanjung malim. Teman sekeluarga ketika itu dalam perjalanan ke Kuala Lumpur utk menghadiri majlis perkahwinan anak kawan rapat ayah teman semasa bertugas sebagai sojar (askar) di Singapura sekitar tahun 50an. separu perjalan menuju ke kampung pandan dengan mengikuti jalan lama, masa tu higyway pun rasanya bermula tanjung malim jer dan perjalanan memakan masa selama 4 setengah jam kalau tidak menyinggah, ya allah teman amat bersyukur sekarang cukup mudah dengan adanya highway, perjalanan selesa, tempat sembahyang, makan, rehat, isi minyak dan bermacam-macam lagi kemudahan yang ada, dengan 2 setengah jam dah boleh sampai. Tayar pancit pun ada anggota plus yg akan segera bantu, cuma segelintir saja orang-orang yg tak pernah besyukur dengan kemudahan yang Negara telah baktikan pada rakyat... ALHAMDULILLAH!



Semua pengguna di semasa tahu 80an tahu itulah selekoh maut yang seringkali menjadi buah mulut orang 'tempat yang berhantu' (maksudnya tempat yg selalu ada kemalangan) buktinya ada sebuah kedai menjual jambu di selekoh itu yang teman tanya dia 'kenapa ada satu loggokan pasir betul-betul di depan gerai apek tersebut? tidak kah ia menganggu perniagaan beliau?

Sebelum samapai selekoh lebih 2 atau 3 km kereta yang kami naiki terdengar bunyi letupan kecil sekuat sebutir mercun padi, bila sampai betul-betul di selekoh tersebut kereta kami terhoyong hayang, rupanya salah satu tayar kereta pancit, apalagi... tak silap saya 3 atau lima kali kereta yang kami naik enam beranak tu bergolek (berpusing bumbung keatas dan kebawah, berputar dan berhenti betul-betul di depan kedai apek yang menjual jambu. Maha besar allah, kami semua selamat walaupun kereta rosak teruk terutama bumbungnya kemek kuat, hampir sepuluh minit kami terdiam, kelu dan mula keluar, masyaallah di kepala teman bertanya kenapa teman masih bernafas dan mula berfikir buruk, siapa lagi keluarga teman yang masih bernyawa? satelah membisu kami mula keluar dan amat mengejutkan kami selamat enam beranak tanpa ada sebarang luka walaupun segaris luka.



Selepas keluar dan bersyukur kepada allah keran melindungi kami sekeluarga selamat, Abang teman pun menalipon kawan sekampung kami kami yg menetap di behrang. sementara sebuah Bas pelancong pun turut berhenti dengan hasrat membantu, kedengaran riuh semua penumpang keluar membantu, teman masih ingat lagi, dalam bising suara mereka cukup jelas teman dengor perkataan 'wah.. telok ooo..belapa orang sutah mati (berapa orang yg mati) kerana menganggap mayat telah di bawa kehospital walaupun sebenarnya kamilah mangsa sebenar yang mereka tidak ketahui.

sebaik beberapa minit datang lah kawan abang teman dengan menaiki motor kapcai, Hamba Allah tersebut adalah sekarang yang kenali sebagai YB JAMALUDDIN RADZI. (Kalau YB jamaluddin terbaca artikel ini teman pasti dia masih ingat dan mengiakan peristiwa ini) Dia lah orang yang paling sibuk memaggil krane (kereta tunda), kehulu kehilir almaklumlah masa tu mana ada talipon, tak berapa lama datanglah sebuah krane dan apabila pemandunya keluar terus menegur Yb jamaluddin, kami termaggu sekejap apabila apek yang menjual jambu tersebut berkata 'haiya ini ali mayak ong (hari bertuah) pemandu krane tersebut menjelaskan taukey jambu tadi seronok! teman cakap kenapa? lu tak tau wo, ini tumpat aa manyak langgar wo, semua aa mesti telok atau mati woo, paling sikit aa... mesti patah ma! ( tempat selalu accident... kebanyakannya mati dan paling tidak tulang patah riuk!). 'mali kawan' ini hali tak mau juai (mari sini semua , saya tak mahu berniaga hari ini) semua buah jambu yang diniagakan diberi percuma makan kepada kami sekeluarga termasuk orang ramai dan juga satu bas yang berhenti singgah utk membantu kami tadi, barulahlah saya faham sebenarnya kegunaan sebukit kecil pasir yg di longgokan sebenarnya bertujuan utk melindung gerai apaek jambu tu dari sasaran kenderaan yg terbabas di selekoh itu.

Yb Jamaluddin yang menguruskan semua urusan, memanggil kereta tunda, membawa kami kerumah dia (bermalam) sehinggalah kami selamat sampai kembali keipoh! urusan pambaikan kereta pun dia lah yang uruskan sehingga siap. teman paham sangat sebagai penjawat awam berapalah gajinya, tapi Yb Jamaluddin tidak pernah sekali menyebut soal bayaran, rumah yg disewanya tak besar mana, tapi dia masih tersenyum dan melayan baik keluarga kami. tak pernah merunggut.

Kepada Yb Jamaluddin percayalah kami sekeluarga amat berterima kasih dan budi baik Yb hanya allah saja yg dapat membalasnya! sampai sekarang masih ada lagi orang kampung yang tak tahu dengan perstiwa ini kerana Yb tak pernah bercerita... inilah yg dikatakan Ikhlas, bukan nak menunjuk-nunjuk, habis satu kampung malah dalam internet atau blog dengan riak dan bangga tunjuk, cerita, siap masuk Youtube kononnya boleh baca talkin, berkhutbah jadi imam dan lain-lain. Saja nak menunjukan orang UMNO semua tak tau ilmu agama, cuma dia sorang jer.. itu tak termasuk majlis UMNO sendiri dimasjid yang dia rampas mic nak tunjuk handal agama dia adalah orang yg warak. itu tak termasuk siap kafir kan orang! Pening teman... betui ker ini rupanyer Ikhlas!

JADI... Sebenarnya dari dulu teman dengan orang kampung cukup paham memang sebenarnya Yb Jamaluddin sememangnya cukup layak sebagai pemimpin, sehinggalah kini jika dia ada dikampung kami tak jadi massaalah duduk semeja di kedai makan dan berborak, YB juga banyak membantu orang kampung dengan pelbagai bantuan peribadi di surau, dewan, orang kampung dan macam-macam lagi walaupun beliau berbeza parti dengan orang kampung dia sendiri, terima kasih Yb, kami cukup bangga yg adalah orang kampung kami.

Pada mengkomer (anda) yang jahil... janganlah berbohong! rosak pemikiran rakyat, dengan manusia bolehler... dengan allah tungguler balasannya. senang benor percaya cerita dan kelentong orang bulat-bulat jer walaupun tak nampak, tak tahu ... percaya jer, apa guna otak dan perasaan kalau diletak kat tempurung lutut. senang benor percaya temberang tanpa soal siasat, selamat berpuasa... HUA HA HAHAHA..., SEDORLER YOP, JANGAN BANDAN CANTIK, OTAK LEMBAP... TAKBIR!

Gambar selepas kemalangan dan selepas kereta ditunda.

24 Mei, 2009

PENANTI... APAKAH REALITINYA?

Setelah mengetahui 4 calon yang akan bertanding, sekupangdua suka mendengar cerita pelbagai tekaan dan TAJUK SIDANG di kedai kopi dan tempat-tempat tumpuan termasuk dari mulut rakyat dan juga dari mulut-mulut pakar politik dan termasuk adun-adun sendiri. pelbagai andaian dari mereka, antara suara-suara anti negeri berSULTAN atau pakar mengkafirkan orang sehinggalah pakcik-pakcik tua yang teman jumpa di kampung-kampung yg sehingga kini masih bersyukur dengan sisa-sisa usia hayat di dunia, macam-macam yang di suarakan!

Bagi mereka yang menggelarkan duduk sebumbung 'PAKATAN RAKYAT' yg sehingga kini masih tak nampak lambang PR di kertas undi masih tak jemu menyebut 'BN PENAKUT', REALITI nya ... adakah benar? dimana takutnya? takut keluparlimen ar modal berkempen ataupun takut jumpa calon PKR sampai tak cukup tanah nak lari! kenapa lak nak takut sedangkan masa anwar bertanding kerusi bininya di permatang pauh tak pulak lari mencanang! jadi dimana takutnya BN dan mereka sendiri mengatakan sebabkan utamanya adalah kerana tidak mahu terjerat didalam perangkap PKR yang sedang mencipta gelombang rakyat dimana mahu mulut rakyat menterjemahkan sebagai ambang kehancuran BN walaupun sekarang kemulut politik yang berpanjangan membosankan rakyat dan sekali gus merugikan rakyat selaa alkisah mereka ini,

Teringat sekupangdua bila salah seorang hamba allah bertanya kepada teman, kalaulah di himpun semua belanja (wang yg di pergunakan semasa kemelut) termasuk belanja yang nak dikeluarkan untuk mengadakan pilihanraya negeri yang pastinya bakal menelan puluhan juta ringgit, kalau dibagi pada rakyat mau ker sorang boleh dapat seribu ringgit dari membazir keran kerenah pakatan rakyat? jawab teman MUNGKIN DAN MUNGKIN LEBIH DARI TU? Sambil tersenyum pakcik tersebut kata elokler bagi kat rakyat dari sebab dema duit tu habis, apa yang rakyat dapat? dah meluat nengoknyer! sebiji jamban (tandas) pun tak dema buat utk orang kampung ni, sambungnya lagi.

Tentang PAS pulak, dah terbukti tiada peluang meraih KETUA MENTERI 1, nampak sangat Anwar hilang toloransi atau pertimbangan walaupun pernah mengatakan boleh bincang! Ataupun tak mahu kengkawan gabungan ikut serta kerana ini plan niPlan nuar sendiri, mana boleh dia merangka gemilangnya kawan-kawan yang dapat, mungkin juga mereka mahu berkesudahan hanya nama Anwar dan PKR menjadi sebutan rakyat! kalau nak plan lah sendiri suruh dan aturkan mana adun yg perlu diletakan jawatan dan bertanding semula, bukan susah cari jer calon yg memang tak popular arah letak jawatan, kemudian bertanding semula dan maklum pasti menang balik, ulang dan ulang balik, cukup 3 atau 4 tempat diadakan pilihanraya semula tentu rakyat akan bercakap 'sekarang BN dah lebur kerana semua pilihanraya PAS yang menang. Ada logik juga dalam mencipta gelombang rakyat kononnya, kalau difikirkan memang ada dan tepat berdasar buktinya bila kita maklum semua yg bertanding dari PKR kecuali di kelantan dan bukit gantang jer yg berbeza kerana kematian adun PAS! selebihnya semua datang dari PKR sendiri! bukit selambau, permatang pauh, penanti, bukit lenjan (tak jadi kerana kita jelas tahu yg cukup rapat dgn DAP dan PAS), yb osman jailu dan yb jamaluddin radhi. Kecuali yb Osman jailu dan yb Jamaluddin yg mereka cerita keburukan tetapi menyedari awal bertindak keluar dan istihar menjadi calon bebas.

Teman sendiri yakin perpindahan mereka mendapat sokongan rakyat kerana mereka memang yang disenangi rakyat... buktinya selepas saja peristiwa itu dikedua-dua dun mereka naik banner dan poster yg mengatakan sokongan serta ucap terima kasih, malah menganggap sebagai hero kerana berani menentang mereka-mereka yg anti pembohong kepada rakyat yang sememangnya menjadi harapan rakyat mencari pemimpin yang berjuang untuk rakyat

kita jangan lupa di penanti nanti kita boleh melihat dengan tenang apa akan jadi bila PKR membuka gelanggang sabung dan mengajak yang lain bertaruh sementara taji hanya mereka yang boleh digunakan... almaklumlah tuan rumah! yang pasti dan tentu ada mencerca, menghina, memaki, mengumpat, mengutuk, berbohong dan selebihnya yang teramat sedikit bersyukur serta berterima kasih. cuba tengok berapa kerat janji PKR kepada rakyat yang akan dijanjikan anwar, mungkin lansung tak ada sebab terlalu syok memaki sambil berbohong! apa yang pasti... janji yang rakyat tak mintak ... dah tentu anwar mengotakan janjinya untuk sentiasa ada adun PKR yang akan letak jawatan.

kita tengok pulak macamana PAS 'hidung tak mancung pipi tersorong-sorong', mungkin yang fanatik dan penyokong kuat parti tidak akan ke penanti hanya kerana mahu menegak bendera bulan putih di peperangan yang lansung tak babitkan mereka. perlu bersabar dan ingat, seandainya adalah seseorang yang mencabut bendera atau poster pemimpin PAS dan DAP dia tidak bersalah tau! sebab yang bertanding cuma PKR dan lambang mata lebam jugak yang tertera dalam kertas undi! jadi janganlah sibuk... bukan apa takut nanti kawan sendiri tegur 'apasal lak ko menyibuk pulak... PKR yang bertanding ko yang over acting! dah ler suruh blah, macam tak reti bahasa lak!

Pilihanraya di penanti tetap muncul, kalah menag tentu adat, kalau dah confirm rakyat menyokong ideologi PKR oleh anwar, tak semestinya sekadar menang, perlu dilihat bagaimanan sokongan mengikut saluran mengundi, sepatutnya duduk goyang kaki pun menang tapi jangan terlalu angkuh menyangka rakyat itu bodoh dan senang ditipu serta dikelentong. bukan apa takut tiba-tiba sakit jantung nanti.

Kepada Pas bersabarlah, ini sebenarnya game monopoli yang dihostkan anwar, jangan terjebak! pelik kalau anwar tak kasi chan walhal dia sampai hilang suara kononya boleh bertolak ansur sesama rakan, TOLAK ANSOR APA BENDANYA! TOLAK KE TEMBOLOK DIA ADA LER! kenaler beringat kalau dah macam ni kawan amendanya. belasah jer kalau dah sifat haram jadah! kadang-kadang buka lah jugak hati tu mendegar dari luar dan menilai betui ke tak, kerana suara luar tu sebenarnya suara rakyat! dengar suaranya sampai sekampung tapi tunduk bila melintas depan dia, teman tak sanggup rasanya apalagi kalau jadi penyibuk di penanti nanti

KITA TENGO PENANTI, silap-silap PAS pun termasuk dalam senarai nama yang akan dikutuk dan di hentam! kerana apa, kerana berani melawan dan tak tau malu. penanti juga di lihat tiada kompromi dan peluang Pas meletakkan calon serta confirm hilang peluang PAS sebagai KETUA MENTERI 1, TAKBIR!

P/s ESOK TEMAN BONGKAR SATU PERISTIWA ANTARA TEMAN DAN YB JAMALUDDIN YANG MENGKOMER KATA DIA TAK BAIK HATI....

21 Mei, 2009

SIRI DUA DAN AKHIR TEMUBUAL DENGAN YB JAMALUDDIN - agendadaily

Bila dah berkuasa...2 x 5...mereka sebat juga

Oleh: HANAFIAH MAN

"Pernahkah kita terbayang Nizar beri nasihat kepada saya kalau dapat duit yang ada kaitan dengan balak jangan simpan dalam akaun, nanti susah, simpan tempat lain, kena cermat dan hati-hati," itulah soalan yang diajukan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri Behrang, Jamaluddin Mohd Radzi dalam temubual SIRI AKHIR dengan Agendadaily.

Beliau membangkitkan perkara tersebut bagi menggambarkan betapa perjuangan menegakkan keadilan, menentang rasuah dan salah guna kuasa serta penyelewengan, hanya retorik sebelum berkuasa.

"Bila dah berkuasa dua kali saja," katanya.

Malah beliau turut menyatakan sepanjang 11 bulan pakatan pembangkang memerintah negeri Perak, agenda perjuangan yang dilaungkan selama ini tidak nampak pelaksanaaannya.

"Selama 11 bulan memerintah, saya tak nampak agenda perjuangan yang dilaung-laungkan dulu dilaksanakan. Hanya yang berlaku lulus tanah kepada Cina, beri balak kepada pimpinan parti dan terus dengan program ceramah," katanya

Selain penguasaan Ngeh dan Nga dalam Exco dan mainan politik PKR, apakah punca YB bertindak tinggalkan kerajaan campuran pakatan pembangkang

"Atas isu agama. Kebebasan yang terlalu sangat diberikan. Dalam mesyuarat Exco mereka rancang hendak mengadakan tokong Hindu dan gereja di setiap taman perumahan. Kita hormat agama lain kerana kebebasan beragama dijamin dalam Perlembagaan. Tapi untuk mewujudkan tokong Hindu dan gereja di setiap taman perumahan, saya kita ini dah keterlaluan.

Mana pernah berlaku sebelum ini. Bagi saya ini melambangkan tiadanya penghormatan kepada Islam sebagai agama rasmi di negara ini. Nizar bukan pejuang Islam, bohong, dia hanya nak jaga kepentingan diri sahaja".

Sejak sertai PKR dulu hingga sekrang, adakah YB menduga ini akan berlaku akhirnya

"Pada peringkat awal kita percayalah tentang keadilan, menentang rasuah dan penyelewengan, tentang salah guna kuasa. Ini yang kita nak bawa. ini perjuangan kita bersama selama ini.

Tapi bila dapat bentuk kerajaan sebagai sebuah pakatan, itu juga yang berlaku. Serupa sahaja. Maknanya hanya nak rebut kuasa. Bila dah berkuasa sama saja, serupa saja.

Cuma lebihnya PKR dia dah dekati rakyat dari dulu lagi, Jadi kalau ada orang kata PKR tak betul, rakyat susah nak percaya.

Selama 11 bulan memerintah, saya tak nampak agenda perjuangan yang dilaung-laungkan dulu dilaksanakan. Hanya yang berlaku lulus tanah kepada Cina, beri balak kepada pimpinan parti dan terus dengan program ceramah."

YB sebut soal ‘sama je bila dah memerintah’ apa yang YB maksudkan "Seperti saya jelaskan, isu utama saya keluar kerajaan pakatan pembangkang ini kerana Nizar tak jaga kepentingan Melayu. PKR pula ada konspirasi nak jatuhkan saya. Kalau kata saya keluar kerana wang ringgit, lama dah saya keluar. Lepas pilihan raya umum 2008 saya dah keluar dah kalau saya nak duit.

Selain itu saya lihat soal-soal salah guna kuasa dan penyelewengan, mereka pun sebat juga.

Bohonglah kalau mereka kata mereka bersih tak ada salah guna kuasa atau menyeleweng.

Nizar pernah sebut pada saya soal balak untuk pilihan raya kecil. Saya bawa kepada dia permohonan untuk sebuah tanah kerajaan. Dia kata nak kena bawa dalam mesyuarat dulu tapi saya tanya Jabatan Hutan. Tanah kerajaan tak perlu di bawa mesyuarat, MB sahkan sahaja. Akhirnya kawasan itu diberikan kepada orang lain tanpa dibawa dalam mesyuarat pun.

Tapi apa yang menariknya, dia ada nasihat saya, kalau dapat duit jangan simpan dalam akaun nanti susah. Kena sorok kena cermat katanya. Dia ajar saya buat kerja jahat. Kalau boleh ajar ajar saya buat jahat... kamu buat tak benda itu?.

Serupa aje mereka ini. Usah ceritalah, pembohong aje mereka ni. Kata kita akan dipersoalkan di akhirat. Kalau dulu kita kata UMNO ini penyamun, mereka lagi teruk . penyamun, perogol dan pembunuh sekali.

Apa yang saya lihat dalam masa saya banyak menyuarakan pandangan dan menegur kepimpinan Nizar sebagai MB, Nizar pada masa yang sama main politik dengan jaga kepentingan pimpinan negeri PKR. Dia bagi balak kepada mereka. Kalau PKR Bahagian Tanjung Malim yang saya ketuai mohon tidak diluluskan tapi kalau dipohon oleh pimpinan PKR negeri dia luluskan.

Sebab itu kawasan balak diluluskan kepada pimpinan PKR negeri ketika itu Zulkefli Ibrahim yang juga Ketua PKR Tambun dan Ketua Wanita, Suzana, Ketua PKR Bukit Gantang, Ismail dan bekas ADUN Bota Usaili. Tiga empat orang inilah yang dapat. Pimpinan PKR lain tidak diberikan. Mereka ini adalah kumpulan ABIM dalam PKR.

Bagaimana sambutan orang Behrang kepada YB selepas jadi ADUN Bebas

Saya di Behrang, Alhamdulilah masyarakat masih boleh terima saya. Masyarakat Cina dan majoriti masyarakat Melayu terima saya dengan baik. Selepas jadi ADUN Bebas beberapa program yang dianjurkan dapat sambutan. Yang marah dengan saya ahli-ahli PAS sahaja.

PKR Tanjung Malim bagi saya boleh dianggap dah hancur. Masyarakat Cina yang selama ini menjadi ahli PKR di Tanjung Malim sering tanya saya bila nak buat perisytiharan beramai-ramai keluar PKR.

Kepimpinan PKR Tanjung Malim bersama saya. Sekarang yang memangku Ketua Bahagian adalah orang Teluk Intan yang tidak diterima oleh ahli PKR sendiri.

Saya yakin dalam pilihan raya akan datang, BN mampu untuk menang di Behrang.

Selain daripada isu yang berlaku, saya dah dengar lama di Behrang, mereka menyesal undi pembangkang kerana niat asal mereka hanya untuk mengajar BN tapi rupa-rupanya Perak jatuh ek tangan pembangkang. Kesedaran khususnya di kalangan orang Melayu dah ada. Mereka sudah mula kembali kepada UMNO.

Cuma bagaimana dengan sikap orang bukan Melayu.
Hari ini yang rugi bukan sahaja UMNO di Perak tapi orang Melayu keseluruhannya. Setelah melihat apa yang berlaku di Perak saya beritahu kawan-kawan, kita janganlah kerana marahkan nyamuk, kita bakar kelambu.

Jangan kita bakar UMNO tapi lebih baik kita halau nyamuk-nyamuk itu. Cuma orang UMNO janganlah sekat jika ramai yang nak kembali kepada parti itu.

Salah UMNO pun ada, pimpinan tidak turun ke bawah. Pimpinan UMNO di Cawangan tidak mesra rakyat. Sekat orang yang hendak masuk UMNO…semua ini sebabkan orang makin jauh dengan UMNO. Saya sampaikan ni semasa kami semua jumpa Datuk Seri Najib bagi nyatakan sokongan kepada BN.

Rakyat sebenarnya bukan suka dengan pakatan pembangkang tetapi kerana marah dengan UMNO dan tiada pilihan mereka beri sokongan kepada pembangkang. Itu saja," katanya mengakhiri temubual. - 21/5/2009


SIRI DUA WAWANCARA AGENDA DAILY DENGAN YB JAMALUDDIN.

DAP tawar MB kepada saya...PKR main politik kotor Tindakan ADUN Behrang, Jamaluddin Mohd Radzi meninggalkan PKR dan menjadi ADUN Bebas dilemparkan dengan pelbagai tuduhan dan tohmahan kononnya beliau telah ‘dibeli’.

Malah, tindakannnya itu juga dituduh sebagai cubaan untuk mendapat perlindungan Barisan Nasional (BN) bagi mengelakkan dirinya daripada menghadapi tuduhan rasuah yang dikenakan ke atasnya.

Namun tuduhan-tuduhan yang berat itu sedikit pun tidak menjejaskan dirinya kerana pada hakikatnya beliau tahu apa yang berlaku.

Dalam temubual bersama Agendadaily beliau menceritakan secara terperinci bagaimana mainan politik dalaman PKR sehingga membawa kepada tindakan beliau dan ADUN Changkat Jering meninggalkan parti tersebut SIRI KEDUA temubual ini berkisar kepada isu-isu yang berkaitan dengan ‘sepak terajang politik’ PKR serta tawaran kepada beliau untuk menjadi Menteri Besar Perak selepas pilihan raya umum Mac 2008.

“Keputusan saya meninggalkan kerajaan pakatan pembangkang dulu bukan kerana habuan atau jawatan. Kalau itu yang saya mahu, saya dah jadi MB sama ada MB daripada parti PKR atau MB daripada DAP. Malah kalau saya gila sangat nak jawatan itu, masa keluar PKR dan sedia memberikan sokongan kepada BN, saya boleh kenakan syarat agar saya dipilih menjadi Menteri Besar.” ujarnya.

Kalau begitu kenapa YB membuat keputusan meninggalkan PKR selain daripada sebab-sebab yang telah YB bagi tahu (pada temubual siri pertama sebelum ini).

“Dalam PKR pun ada konspirasi untuk pinggirkan saya dengan Kapten Osman. Ia bermula daripada soal tuduhan rasuah yang dikenakan terhadap saya dan Kapten Osman sehinggalah kepada peristiwa bila mana ADUN BN kawasan Bota, Datuk Nasharuddin sertai PKR.

Kononnya ada tiga lagi ADUN BN yang akan ikut sama. Mereka yang hendak masuk ini dijanjikan jawatan Exco.

Usaha ini dibuat kerana dengan tambahan empat kerusi daripada BN, kerusi pakatan akan bertambah kepada 35 dan BN tinggal 24 kerusi sahaja.

Jadi sebab itu surat perletakan jawatan saya dan Kapten Osman sebagai ADUN dikeluarkan kerana mereka dah yakin ada majoriti lebih dengan kemasukkan empat ADUN BN ke dalam PKR. 35 kerusi jika ditolak dengan dua kerusi saya dan Kapten Osman mereka masih ada majoriti 33 kerusi.

Apakah ini merupakan mainan politik pimpinan PKR di peringkat negeri Perak untuk menyingkirkan beliau dan Kapten Osman?

Sebenarnya ini adalah mainan politik pimpinan PKR negeri Perak dan juga Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri.

Kenapa saya kata begitu. Pada malam timbul isu surat perletakan jawatan saya dan Kapten Osman telah diserahkan kepada ( Speaker Dewan Undangan Negeri) V. Sivakumar, kenapa Anwar pada malam itu tidak ambil inisiatif hubungi Sivakumar sebagai Speaker untuk jangan serahkan surat perletakan jawatan itu kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR). Dalam kes Arumugam di Bukit Selambau, kenapa Anwar boleh simpan dulu surat perletakan jawatan bagi cara jalan penyelesaian, Kenapa dalam kes kami sepatah pun dia tak cakap apa-apa.

Kenapa tak tunggu kami balik kerja. Maknanya Anwar setuju dengan tindakan ini kerana dia mempunyai perancangan, bagi kerusi Changkat Jering, Ketua Bahagian PKR , Ismail hendak dijadikan calon manakala di Behrang, Ketua Bahagian PKR Pasir Salak, Mustapa Kamil Ayub akan dicalonkan.

Ini cara mereka… buat rancangan nak dapatkan empat ADUN BN, kami berdua, saya dan Kapten Osman dikorbankan, dan orang ‘kesayangan’ Anwar boleh bertanding dalam pilihan raya kecil.

Malah Ismail pada malam kekecohan surat perletakan jawatan saya dan Kapten Osman dikeluarkan, Ismail telah mengadakan mesyuarat persiapan pilihan raya di Bukit Gantang dan mengumumkan bahawa beliau akan menjadi calon.

Sedangkan perkara itu belum pun sampai kepada SPR dan mereka seharusnya sedar akan ada proses undang-undang yang akan kita ambil. Langkah awal saya, saya hantar surat penafian kepada SPR, Istana dan Setiausaha Kerajaan Negeri bahawa saya menafikan saya telah meletakkan jawatan. Sura itu sampai ke pejabat SPR jam 7.56 pagi, lebih awal daripada surat perletakan jawatan yang dihantar oleh Sivakumar.

Bagi saya Anwar jelas hendakkan orang-orang dia sahaja memegang jawatan.

Kenapa YB buat kesimpulan demikian

Taktik ini sama dengan apa yang berlaku dengan bekas Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, Fairus Khairuddin. Tak sabarkah mereka nak tunggu sehingga pilihan raya umum ke-13. Nak suruh cepat berhenti, mereka buat aduan rasuah terhadap Fairus, tapi kerana beliau tak tahan, letak jawatan dan akhirnya orang kepercayaan Anwar, Dr Mansor dinamakan sebagai calon untuk DUN Penanti.

Inilah yang mereka cuba lakukan kepada saya dengan Kapten Osman Jailu. Buat aduan rasuah dengan harapan saya dan Kapten Osman letak jawatan.

Isu rasuah ini bagaimana ceritanya kerana semasa kes ini berlaku ia dikatakan perancangan BN

Dalam soal rasuah ini, pada mulanya saya memang ingat ini semua perancangan BN hendak kenakan saya. Tapi melihat kepada apa yang berlaku kepada Fairus, saya penuh yakin ia adalah rancangan yang diatur oleh orang PKR sendiri.

Mana tidaknya, kes yang didakwa membabitkan saya berlaku apabila bekas ADUN Bota dari PKR dulu, Kapten Usaili Alias hubungi saya beritahu ada orang nak jumpa bincang pasal permohonan satu projek pembangunan di Bandar Baru Seri Iskandar. Ajak saya jumpa di Hotel Casuarina.

Saya minta mereka datang ke pejabat. Selepas jumpa orang itu letak sampul surat. Saya tanya sampul apa itu. Orang itu beritahu sumbangan RM5,000. Saya tanya sumbangan untuk siapa, dia kata untuk parti. Kalau untuk parti bukan kepada saya, sepatutnya kepada Usaili dan Usaili ambil sampul itu.

Memang jadi amalan saya, tetamu yang datang saya akan iring mereka sampai pintu keluar. Bila saya buka pintu saya dah nampak ada pegawai Pencegahan Rasuah dah tunggu di luar. Tapi mereka tidak pun ambil apa-apa tindakan ketika itu.

Esoknya barulah saya dihubungi diminta datang untuk beri keterangan.

Bila lihat apa yang berlaku kepada Fairus, saya mula sedar, inilah cara mereka untuk pastikan saya dan Kapten Osman boleh disingkirkan daripada memegang jawatan bagi membolehkan orang ‘kesayangan’ Anwar mengambil alih.

Tak ada makna kita jadi pemimpin kalau negeri ini kita gadai. Malah saya pernah tegur Nizar apakah hanya kerana kita hendak angkat Anwar jadi Perdana Menteri, kita nak gadai Perak kepada Cina. Kerana nak angkat seorang, kita gadai semua. Dia tak jawab apa-apaun pun.

Keputusan saya untuk meninggalkan pakatan ini demi untuk menjamin kepentingan Melayu, bukan soal kepentingan diri.

Tapi banyak tuduhan yang mengatakan YB dibeli dan dapat tawaran daripada BN

Biar saya jelaskan. Kalau untuk kepentingan diri, masa selepas pilihan raya dulu, saya antara nama yang disebut untuk menjadi MB.

Malah Anwar jumpa saya beritahu perkara yang sama. Saya sedar diri saya dan mungkin saya tidak layak. Tapi Anwar beritahu jangan bimbang, dia dah ada pasukan yang akan membantu saya menjalankan tugas sebagai MB.

Saya kata kepada Anwar, kalau itu yang Datuk Seri janjikan, saya terimalah tapi Datuk Seri kena tunaikan janji itu. Masa perbincangan mengenai isu MB itu kami bertiga ADUN PKR Melayu iaitu saya, ADUN Changkat Jering Kapten Osman Jailu dan ADUN Kuala Kurau, Abdul Yunus Jamahri hadir.

Bukan itu sahaja, saya pernah menjadi ahli DAP pada tahun 1986 cawangan Tanjung Malim. Ngeh dan Nga jumpa saya minta saya aktifkan semula keahlian DAP dan mereka hendak meletakkan saya sebagai MB daripada parti DAP.

Alhamdulillah, perjuangan saya tidak dikaburkan dengan jawatan. Saya beritahu mereka saya ahli PKR kenapa pula saya nak masuk DAP. Saya bersyukur dengan keputusan yang saya buat pada ketika itu. kalau tidak, mungkin saya menjadi boneka mereka sahaja. - 20/5/2009

http://www.agendadaily.com/cms/content.jsp?id=com.tms.cms.article.Article_1b63fcca-cabec5bb-154de0b0-d08a5a1a

19 Mei, 2009

PENDEDAHAN! TEMURAMAH JAMALUDDIN DENGAN AGENDA DAILY

11 bulan berkuasa…apa kata Ngeh, Nizar ikut aje

SIRI SATU

Ahli Dewan Undangan Negeri Behrang, Jamaluddin Mohd Radzi, adalah antara tiga ADUN Perak yang membuat keputusan meninggalkan parti masing-masing dan mengisytiharkan diri mereka menjadi ADUN Bebas yang menyokong Barisan Nasional (BN).

Ekoran daripada tindakan mereka yakni Jamaluddin dan Osman Jailu ( Changkat Jering) dari PKR dan Hee Yit Foong DAP Jelapang, kerajaan negeri Perak bertukar tangan selepas baru 11 bulan berkuasa.

Ini apabila BN yang semasa pilihan raya Mac 2008 memperolehi 28 kerusi kini mendapat sokongan tiga ADUN menjadikan majoriti menyokong BN sebanyak 31 kerusi.

Sebaliknya pakatan pembangkang daripada 31 kerusi turun menjadi 28.

Namun, selama ini beliau hanya mengambil sikap mendiamkan diri dan tidak tampil memberikan penjelasan apa sebenarnya sebab beliau meninggalkan pakatan pembangkang.

Dalam satu temuramah hampir tiga jam dengan Agendadaily di Kuala Lumpur Sabtu lalu Jamaluddin memberi sedikit sebanyak gambaran lebih jelas kenapa beliau mengambil tindakan tersebut.

Bagi siri kali ini, fokus diberikan kepada sebab-sebab beliau meninggalkan pakatan pembangkang yang berkaitan dengan sikap Menteri Besar, Datuk Seri Nizar Jamaluddin dan perjalanan mesyuarat Exco yang secara jelas menggadai kepentingan orang Melayu.

Ini katanya, kerana penguasaan dua orang kuat DAP, Ngeh Koh Ham ,(Pengerusi DAP Perak,ADUN Sitiawan,Exco Kerajaan Negeri dan Ahli Parlimen Beruas) dan Nga Kor Ming ( ADUN Pantai Remis Exco Kerajaan Negeri dan Ahli Parlimen Taiping ) ang terlalu besar dalam Exco membuat keputusan.

Soalnya bilakah beliau mula rasa lain macam dengan Exco dan rasa-rasa tak boleh duduk dalam Exco lagi ?

Jamaluddin menjelaskan mengikut isu. Dalam soal penukaran kereta rasmi Exco daripada Proton Perdana kepada Toyota Camry beliau berkata:

“Saya sebut kita kena angkat kereta nasional. Kita kena ada semangat kenegaraan. Kalau kerajaan Terengganu masa itu nak tukar Mercedec, itu kerajaan BN, ini kerajaan pakatan. Kita tunjuk kita sayang kepada kereta nasional. Semangat patriotik kena ada.

Nizar minta saya sediakan kertas untuk hujahkan perkara itu. Mulanya dalam Dewan (Dewan Undangan Negeri) dia sebut 10 biji Camry yang bernilai RM920,000 tapi bila mesyuarat Exco dia kata 15 buah termasuk ex-officio. Tapi kita tak dapat pengeculian cukai, harganya menjangkau RM2.5 juta. Kalau Perdana baru RM1.76 juta jadi kita boleh jimat RM740,000. Ada lagi perkara lain yang saya hujahkan dalam kertas itu hinggakan saya sebut kalau Anwar jadi PM adakah kita nak tutup kilang Proton.

Nizar setuju dengan hujah yang saya kemukakan dan kekal untuk gunakan Perdana.

Tapi bila masuk mesyuarat Exco , sebut sahaja soal kereta, Ngeh Koo Ham kata Camry baik, itu baik ini baik dan macam-macam lagi hujahnya, daripada 10 buah, keputusanya tempahan dibuat 15 buah. Walhal sebelum itu beliau setuju dengan saya.

Nizar dengan Ngeh… dia terlalu tunduk. Apa kata Ngeh dia akan ikut. Dia bukan pemimpin Melayu.Dalam isu hak milik tanah Kampung Baru 999 tahun dan penukaran syarat tanah rumah kos rendah ?

Semua ini berlaku dalam mesyuarat Exco. Soal rumah murah, kerajaan BN banyak luluskan tapi belum dilaksanakan lagi. Tapi bila kerajaan pakatan ambil alih ramai pemaju buat permohonan tukar syarat daripada rumah kos rendah kepada rumah kos sederhana dan rumah banglo.

Saya sebut dalam mesyuarat Exco, kerajaan dulu (BN) rancang benda ini baik. Usaha untuk menempatkan orang-orang susah, berpendapatan rendah untuk memiliki rumah di bandar.

Saya sebutkan kepada Nizar usaha tukar syarat tanah akan menyebabkan orang Melayu tidak ramai yang berkemampuan untuk miliki hartanah di bandar dan terus pastikan orang Melayu hanya tinggal di pinggir dan di kampung-kampung sahaja.

Waktu pertama beliau membuat undian dalam mesyuarat Exco siapa yang menyokong siapa yang tidak bersetuju ?.

Yang menyokong Tai (PKR), Nga Kor Ming dan Ngeh. Yang menolak saya dan Kapten Osman Jailu.

Nizar pada hari itu ambil keputusan menolak walaupun tiga menyokong dan dua tidak setuju manakala lain-lain Exco berkecuali.

Saya tulis nota kepada Nizar, jangan amalkan undi angkat tangan. Jika angkat tangan, Melayu ada tiga orang sahaja dalam Exco termasuk Nizar sebagai MB ada empat.

Lepas daripada itu tiap-tiap minggu ada sahaja permohonan, saya bantah… hendak tukar syarat tanah daripada bina kos rendah kepada sederhana dan bunglo. Pada hal syarat yang telah diluluskan oleh kerajaan dahulu untuk rumah kos rendah. Semua cadangan tu datang daripada syarikat-syarikat bukan Bumiputera.

Namun jika ada permohonan daripada syarikat Bumiputera, ada sahaja yang dipertikai oleh Ngeh dan Nizar setuju walaupun Pengarah Tanah dan Galian beri syor untuk diluluskan.

Bagi permohonan bukan Bumputera, walaupun cadangan dibuat untuk ditolak, tapi Ngeh kata ia perlu diluluskan dan Nizar setuju. Sampai saya buat catatan M (Melayu) dapat berapa dan C (Cina) dapat berapa. M lulus tiga C lulus sembilan.

Hinggakan pada mesyuarat berikutnya saya ambil pendirian berdiam diri…cuma bila permohonan datang daripada C, saya terus jerit LULUSKAN sahajalah, bila permohonan Melayu saya jerit TOLAK aje. Tujuan saya nak memperli Nizar supaya dia sedar… tapi dia tak peduli pun.

Nampak sangat dia takut dengan Ngeh.” katanya.

Dalam isu tanah 999 tahun, siapa yang bawa cadangan itu kepada Exco?

Jamaluddin berkata: “Yang bawa cadangan itu Ngeh sendiri. saya bantah kerana perkara itu kerana ia tidak ada ada dalam manifesto PKR pun. Saya sebut kepada Nizar jangankan 999… 99 tahun pun kita akan dikritik hebat… tapi kerana terlalu nak jaga kehendak DAP, Nizar ikut sahaja.

Sampaikan saya kata UMNO dah lebih 50 tahun memerintah, baru rakyat tolak mereka.Tapi pakatan baru 11 bulan.

Saya dengar di kantin pegawai-pegawai dah mula bersungut pasal pemberian tanah 999 tahun yang mereka rasakan melampau.

Ekoran itu, saya bertemu Nizar. Saya bangkit soal tanah…balak semua ditender. Jadi saya tanya dia bolehkah ada pertimbangan atau diasingkan dalam soal pemberian tender kepada Bumiputera dan bukan Bumiputera. Dia kata tak boleh.

Saya beritahu dia kalau macam itu, peluang Bumiputera khususnya Melayu sampai bila nak dapat.

Bila kita hujah lebih sikit, dia diamkan dirinya. Tapi dalam ceramah dia mula cakap kita tak boleh perjuangan satu kaum sahaja. Kenapa masa kita jumpa dia bincang dia diamkan diri sahaja.

Begitu juga dalam soal pemberian tanah kepada sembilan sekolah Cina

Saya sebut dengan Nizar, tiap-tiap tahun kita beri bantuan kepada sekolah terbabit sebanyak RM30,000 setahun kenapa nak beri tanah pula.

Akhirnya Nizar setuju dengan pandangan Ngeh, daripada nak beri tanah 1,000 ekar kepada sekolah-sekolah itu, Ngeh tukar kepada 1,000 hektar, Nizar pun setuju juga. Daripada ekar kepada hektar, Nizar ikut sahaja.

Berdasarkan pengalaman selama 11 bulan bersama mereka, Exco memang dikuasai oleh Ngeh dan Nga. Nizar patung sahaja. Segala-galanya dikawal oleh Ngeh dan Nga.

Dayuslah kita, hanya kerana nak duduk jawatan Exco, apa sahaja Ngeh dan Nga buat kita akur sahaja.

Saya tak boleh. Kita dari dulu kaki lawan. Selama 10 tahun berjuang apa kita dapat. Habis wang ringgit sendiri untuk parti…hari ini dapat RM14,000 sebulan besar sangat ke,” ujar beliau mengenai senario sebenar yang berlaku dalam Exco Perak di bawah pimpinan Nizar semasa pakatan pembangkang perintah negeri Perak.

Siri berikutnya, kita ikuti, kenapa beliau tinggalkan PKR, apa konspirasi PKR terhadapnya dan bersih sangatkah kerajaan pakatan pembangkang negeri Perak ? – agendadaily

Sumber;
http://pemudaenggang.wordpress.com

IKUTI JUGA PERTIKAMAM HANG UMNO DAN HANG PAS DIPAUTAM BERIKUT;

http://abangtuah.blogspot.com/2009/05/setelah-500-ratus-tahun-masih-jua.html

BUBAR DUN! JOM JOIN... ADA BERANI KA?

Peluang pada semua... bagi sebab dan kenapa DUN kena BUBAR! balun jer, belasah jer point yang menjadikan sebab kenapa perlu bubar DUN!

Teman bagi chan (peluang) pada semua supaya bagi sebab atau point kenapa MESTI bubar DUN negeri PERAK! sebab apa bila kawan teman yang kerja bank kata tak nak bagi peluang penjelasan! kata dia lagi, komer tak tau.. tak adil ler! JADI UTK ADIL SPT APA YG DIA MINTAK.. jadi teman bagi chan lerr supaya dia dan geng termasuk tuan-tuan boleh bersuara! termasuk pada yg ingat tak mesti bubar dun pun boleh bersuara... tapi bagi point juga apa sebabnya yg tak boleh

Memandangkan kesian jugak pada dema, betoi jugak dema pun nak berucap jugak! bukan apa teman terpikior jugak, bila terjadi peristiwa di kampung teman simamat ni kena sound dgn taukeh edai kopi, komer ni labun (sembang) jer! apa ler tak abih-abih sembang macam wakil rakyat! sembangler kat sidang dun, ini tak! komer bersidang kat kedai kopi jerrr? orang kalau jemu atau meluat... aku meniaga, habih kastemer pelanggan) aku lari! ini kdai kopi wah, bukan tempat sidang negeri!

apapun teman anggap kalau tak ada yg bersuara, maka semua tak setuju sidang dun dI BUBAR, jadi lantak komer ler dah cakap apa pun dgn tajuk 'DUN PERLU BUBAR' ign sembang di kedai kopi! teman akan siarkan apa yg miker nak kata tapi biorler ada isi atau point nyer jangan labun jer, itu opah aku pun boleh...

SILA LAH... DENGAN INI RASMI NYER SIDANG BALUN BERMULA! MOH BALUN!

15 Mei, 2009

JOM DEBAT! BENARKAH WUJUD PAKATAN RAKYAT!

Sekupangdua mengajak semua berdebat tentang 'PAKATAN RAKYAT' betul ke wujud atau sekadarjalan terdesak! jom semua kita bahaskan! mengikut perundangan PAKATAN RAKYAT tidak lansung ada dalam senarai pendaftaran, bila pulak wujudnya?

wujudnya Pakatan Rakyat bila pembangkang dengan kerusi yang kurang majoriti menubuhkan KERAJAAN NEGERI PERAK, atas terpaksa bergabung dengan sesama sendiri yang di moderator oleh anwar ibrahm untuk mendapatkan kuasa pemerintahan di bumi PERAK. Dengan kedudukan 31 kerusi wujud lah perkataan PAKATAN RAKYAT!

Kalau dilihat keserasian memang tidak ada sesama mereka, malah kalau pilihan raya kecil diadakan semua menggunakan lambang parti sendiri disamping lambang parti kawan yg lain sebagai penumpang yg boleh dikategorikan menipu RAKYAT!

kalau betul mana lambang PAKATAN RAKYAT nya?, kalau ada lambang yang menjadi pakatan sesama meraka ...ITULAH SEPATUTNYA YANG LAMBANG YG TERTERA DI KERTAS UNDI, jadi kalau pas yang bertanding kenapa pulak PKR dan DAP pulak yang terjerit-jerit... melalak-lalak mengatakan gabungan mereka. Kalau diikutan apa pasal lak menyibuk?

Perkataan RAKYAT sebenarnya adalah datangnya dari anwar ibrahim yang semua maklum kalau dikira dalam ucapannya MENCAPAI PULUHAN KALI SEBUTANNYA, Siapa yang bersamanya dahulu cukup paham dengan istilah ini. sebutlah berkali-kali sesuatu perkatan... dalam seribu takkan sekali orang tak ingat! pehhh...lagu pun kalau tak sedap ... tapi dah berpuluh kali diputarkan... paling tidak ingat senikatanya,

CUBA TERANGKAN kalau pakatan Rakyat yang selalu disebut-sebut oleh PKR,DAP dan PAS walhal sebenarnya tidak pernah wujud... JOM KITA BAHAS KEBENARANNYA!

TAPI SAMPAI SEKARANG TEMAN TAK ADA JAWAPANNYA.... MENGKOMER... MINTAK TOLONG SESANGAT PERJELASKANNYA ATAU KOMER DIAM TANDA SETUJU KEBENARAN FAKTA SEBENARNYA ... YANG PAKATAN RAKYAT... engkohnya tak pernah wujud sebenornya...

KERA JAGAAN NAK JADI KERAJAAN.



PAYAH NAK CAKAP TAPI TENGOKLAH SENDIRI... INI KER YANG RAKYAT NAK! TAH BERAPA LAMA LAGI RAKYAT MASIH MENUNGGU TANGGUNGJAWAB NEGERI KEPADA RAKYAT! UNTUK RAKYAT APAKEBENDANYA! INI MACAM BAPAK DIA PUNYA SENDIRI...POODAHH BERJUANG UNTUK RAKYAT KONON.. SEDAP-SEDAP GUNA PAKATAN RAKYAT....PAKATAN SAMSENG ADALER

14 Mei, 2009

DEWAN DUN JAHANAM MACAM BAPAK DEMA PUNYA!

Semalam semasa teman mendengar urutan peristiwa semasa dewan dun bersidang 7mei lalu, ADUN-ADUN termasuk MB memberi penerangan semasa kejadian yang dihadiri hampir 300 orang terkejut teman dengan apa yang diperkatakan kepda rakyat sebenarnya, teman memang harap biar rakyat tahu kisah sebenarnya, insyallah kebenaran akan diketahui juga akhirnya, biar rakyat nilaikan sendiri!

1.5 batang table microphone di patahkan oleh pembangkang apabila BN nak bersuara!

2.KAGUM dengan YB NOLI, YB HAMIDAH, YB NURASHIKIN dan YB RUSNAH yang menjadi serikandi mengelilingi Dato' R Ganesan bila mula berucap. sementara mereka merusuh ke belakang sri kandi sambil menolak-nolak bagi tujuan menganggu Speaker bercakap! cis! sungguh celaka betui perangai macam tu, apa? dalam islam sendiri sangat-sangat dilarang apatah lagi menyentuh tubuh bukan muhrim!

3.Pembangkang menyerbu sesiapa saja yang bercakap dan menjerit-jerit menganggu setiap adun mula berucap, memang perangai macam berok betui, ini ker suara rakyat!

Teman harap semua rakyat tengokler sendiri video yang tanpa suntingan yang menjadi kebenaran sebenarnya, edarkan di merata kedai kopi, surau dan mana saja , TENGOK DAN NILAIKAN SENDIRI! Dengor cerita nya akan diedarkan kepada semua untuk di perlihatkan kelakuan seorang pemimpin ataupun BEROK!
Teman percaya kata Dato Seri Dr Zambri apabila dia bercakap benar apabila dia kata yang peliknya semua ADUN-ADUN PAS cuma tengok jer dan diam semasa kejadian. Elok ler tu! Tuan-tuan nilaikanler sendiri apa yang dilihat! nampaknya nizar terdesak sampai sanggup korbankan kengkawan yang sama berjuang dalam PAS berlandaskan perjuangan ISLAM! ada betui tak saya kata?

LIHATLAH YANG SEBENAR SAMSENG HARAM JADAH YG ROSAKAN HATI RAKYAT PERAK







TERBAKOR KAWAN TEMAN BILA DIA NENGOK CLIP NI, DIA MINTAK TEMAN SEBORKAN... KATANYA MEMANG HARAM JADAH BETUI DEMA NI, MACAM BAPAK DEMA PUNYA NEGERI! ITULER BEROK KURANG HAJOR YANG KATA SUARA RAKYAT! SIAPA SEBENORNYA YANG SUARA RAKYAT, MEMANG GAMPANG BETUI DEMA NI, SAMPAI SEKARANG AKU TAK NAMPAK MANA DIA PAKATAN RAKYAT? TAK ADA LANSUNG DEMA DAFTAR! PEMBOHONG, MANA DEMA BOLEH SESAMA (BERSAMA / BERSATU), APA LAMBANG YANG DEMA PAKEI SEBAGAI PAKATAN RAKYAT? HABIH SATU MALAYA DEMA TEMBERANG, SAMPAI SEKARANG NI PUN MANA ADA PR NYER!, DEMA BERTANDING PAKAI LAMBANG SENDIRI, MANA LAMBANG PAKATAN RAKYATNYA, BAPAK DEMA LER! SENANG GUNA PERKATAAN RAKYAT SESUKER HATI JER! HARAM JADAH BENOR DEMA NI HARU BIRUKAN RAKYAT! PUUII! - teman malas nak translate apa bendanya yang kawan teman cakap, tapi pada orang perak miker yang paham! sendiriler miker baca,

(KENA BACA) TERKEDU MUKA NIZAR ... AMARAH SULTAN PERAK

Semalam teman ke mesyuarat kesatuan yang sepatutnya diadakan di hotel Casuarina di Ipoh, teman agak terkejut sahabat teman beria sangat nak jumpa teman nak ngesahkan (ceritakan) cerita depan mata (KISAH BENAR).

Secara kebetulan mesyuarat teman telah ditunda, teman tak perasan sms yg dihantar dan secara kebetulan sebelah hotel Bangunan UMNO yang di penuhi ratusan orang menjadi persinggahan teman. Rupa-rupanya ada majlis penerangan UMNO tentang Mesyuarat Dun tempohari... bila teman masuk sahabat teman yang di maksudkan terus jumpa teman dan bercerita... Alkisahnya begini

ALFATIHAH... Rakyat Perak merasa amat sedih keatas kembalinya karahmatullah allahyarham RAJA BAHAROM IBNI ALMARHUM SULTAN YUSSOF IZZUDDIN SHAH GHAFARULLAHHU-LAH Pagi semalam, rakyat PERAK mendoakan semoga allah menempatkan arwah disisinya... AMIN!

Sahabat teman adalah diantara yang datang ziarah bersama rakyat dan kalangan orang-orang kerajaan. lebih kurang jam 1.00 tengahari HALOBA NIZAR datang, Diabersalam dengan ADUN-ADUN BN termasuk Dr Zambry sendiri.

Apabila mendapati didalam kediaman rumah tersebut juga dihadiri oleh kebawah duli SULTAN PERAK dan RAJA PEMAISURI TUANKU BAINUN, Nizar terus membacakan DOA utk allahyarham (biasa ler... memang dia suka sangat tunjuk alim dan tunjuk handei. pekara rampas microphone dan jadi imam dalam masjid memang menjadi kesukaan dia tambah lagi kalau majlis yang dianjurkan UMNO)

Seperti kebiasaannya, semua hadiran akan menadah tangan utk mengaminkan doa yang dibaca oleh nizar, semua termasuk RAJA PEMAISURI TUANKU BAINUN,

HANYA SEORANG SAJA TIDAK... SULTAN AZLAN SHAH... Tuanku hanya berpeluk tubuh, maha besar ALLAH telah memperlihatkan pada kita PENDEHAKA NIZAR sememangnya tidak disenangi Sultan walaupun berbohong pada rakyat mengatakan mengadap sultan untuk membubarkan DUN satelah pengesahan makamah TInggi, Yang hakikinya sebenarnya nizar mempertikaikan perlantikan Dato'Dr Zambry sebagai MB oleh Sultan Perak. Menderhaka terhadap sultan dan menjelajah seluruh Perak menghasut rakyat dengan mengatakan ZAMBRY MB HARAM... sebenarnya SULTAN PERAK lah yang menjadi sasaran menderhaka oleh nizar

MENGEJUTKAN LAGI! selepas habis bacaan doa oleh nizar, tuanku yang berpeluk tubuh mengangkat tangan kanan beginda sambil mengimbas (signal suruh balik, pehhh... rakyat dah agak dah! itu kira baik ler kalau diikutkan zaman kesultanan dahulu, tak cukup darah ler jawabnya, bersyukurlah nizar Sultan Kita amat adil dan amat perihatin. Miker baru nak jadi MB dah nak tunjuk kuasa... semua nak buang... sampai Sultan pun nak disangah! ANGKUHNYA NIZAR!

Jadi tuan-tuan, nilaikanlah sendiri! sahabat teman sampai sanggup bersumpah dan jika berdusta biarlah dia dilanggar lori sebaik keluar bangunan UMNO.... pehhh seriusnya sahabat teman ni, teman harap mengkomer (kalian) pikiorkanlah apa pulak tricknya lepas ni yang nak di temberangnya pada rakyat perak lagi... dan yang kita tentu tahu dia mana ada otak mempertimbangkan perasaan rakyat sebab otak tu tentu datang dari ngah & ngeh.... jawabnya ngangeh ler!

12 Mei, 2009

MAKLUMAN MESYUARAT KAMI (Kesatuan Anak-anak Islam Perak)

Assalamualaikum Saudara dan Saudari,

Anda adalah dijemput untuk menghadiri sessi Mesyuarat Kesatuan Anak-Anak Muda Islam Perak,

PADA : 13HB MEI, 2009
JAM : 9.OO MALAM
TEMPAT : BILIK MESYUARAT / HOTEL CASUARINA

Hebahan yang sama boleh dilihat melalui laman web http://www.kami-anakperak.com/
Kehadiran Ahli adalah wajib serta amat dialu-alukan, kehadiran tuan amat diharapkan
Kepada semua Ahli Majlis diharap datang se awal 8.30 malam

sekupangdua memaklumkan bagi pihak Tim YDP, saudara Azahari untuk mewawarkan kepada semua ahli KAMI,
Gambar : Blog PRK BPN



[mb.jpg]
gambar : Blog PRK BPN

UNTUK SIAPA PEMBUBARAN DUN? RAKYAT, SULTAN ATAU PUN NIZAR?

Sekali lagi Nizar mengajak rakyat membazirkan masa dan wang Rakyat, untuk siapa Pembubaran Dun yang mahu beliau laksanakan?

Jelas taktik Anwar Ibrahim memakan tuan dengan mengistyiharkan menawan MALAYSIA dengan 31 sokongan baru (nak di beli) akhirnya terpalit kepada Nizar sendiri! bukan main lagi menderhaka kepada sultan sekarang nak mengadap mohon bubar dun untuk siapa?

1.Kalau kerana Rakyat, tidak kah terang-terang 31 wakil rakyat (yang dipilih rakyat) yang mempertahankan Dato' Seri Dr Zambry sebagai menteri besar yang di perkenankan oleh Sultan Perak Darul Ridzuan, sama juga seperti nizar sendiri sebagai MB,siapa sebenarnya yang di istilahkan sebagai kehendak rakyat ataupun yang sebenarnya kehendak Nizar sendiri yang haloba KUASA!

2.KERANA SULTAN Rakyat awal-awal lagi sudah tahu episod penderhakaan Nizar blamana mengheret rakyat diajak menderhaka malah mengimport dari luar supaya membunuh diri mengaitkan Sultan denga bebaring diatas Jalan, sikap Haram Jadah dan biadap oleh orang luar bagi memalukan seluruh bangsa MELAYU terutama di negeri Perak. Dan yang terbaru bila Nizar sebenarnya mencabar sultan kemakamah bila mempertikaikan perlantikan Dr Zamry oleh Sultan Perak yang sebagaimana beliau juga dilantik sultan sebelum ini. Dengan mempropagandakan kepada rakyat yg beliau mencabar Dr Zamri MB haram walhal sebenarnya yang dicabar adalah Sulatan Perak yang dikasihi Rakyat.

3. KERANA HALOBA NIZAR! Yang sebenarnya kerana beiau yang tamakkan kuasa, kerana juga menyedari sebagai MB walaupun di isytiharkan makamah takan bertahan lama, pakatan rakyat sendiri telah memecah tembelang mahu menggunakan usul undi tidak percaya bagi merampas kerajaan suatu ketika dahulu... kini menjadi ludah yang akan terpalit kemuka sendiri, ITULAH SEBENARNYA KEBENARAN YANG CUBA DIALIHKAN

PERAK BERGELUMANG DENGAN KRISIS POLITIK, CUBAAN NIZAR SUPAYA MEMBUBARKAN DUN MENJADIKAN PILIHANRAYA SELURUH NEGERI SUPAYA DIADAKAN BAGI MENYELAMAT DIRI BELIAU SENDIRI, TIDAKKAH TERFIKIR BERAPA BANYAK LAGI WANG RAKYAT AKAN DIBAZIRKAN WALHAL SEKIAN LAMA PERAK TELAH MENINGGAKLAN PILIHANRAYA UMUN KE 12, SEBARANG KEMAJUAN, PEMBANGUNAN, DERITA RAKYAT ... LANGSUNG TIDAK TERLAKSANA... KINI MAHU BAZIRKAN LAGI WANG RAKYAT YANG ADA BAIKNYA BOLEH MENYELAMATKAN RAKYAT MISKIN DI SELURUH PERAK.

Sekupangdua harap Sultan yang diderhaka oleh nizar akan menjadikan satu jawapan yang dinantikan rakyat! Kalau dengan rasa tersepit pun masih mahu haloba kuasa demi kepentingan diri sendiri.... SOALANNYA, BUKANKAH DIA SEDAR KEBANGKITAN RAKYAT KEBAWAH DULI TUANKU SULTAN PERAK... BERAPA LAMAKAH DIA DAPAT BERTAHAN DAN BERAPA LAMAKAH DIA SANGGUP DUDUK DIATAS API? HIDUP ISLAM & MELAYU! HIDUP SULTAN PERAK!

11 Mei, 2009


BERMULALAH...EPISOD PENDERHAKAAN BANGSA DAN SULTAN

















Sekali lagi bermula lah episod penderhakaan kepada bangsa MELAYU dan SULTAN kesayangan rakyat PERAK apabila makamah memihak kepada nizar sebagai MB walaupun semua maklum ini keputusan makamah manakala sediada rakyat yang tetap menolak

Sedar atau tidak nizar sebenarnya mencabar kebawah duli SULTAN PERAK, kerana Sultanlah yang telah mengiktirafkan Dato' Seri Dr Zambry sebagai menteri besar sama seperti nizar sendiri yang mendapat pekenan tuanku, apapun rakyat cukup matang dan tahu dengan kedudukan 31 ADUN yang menyokong kerajaan BN mampu mengusulkan undi tidak percaya sekali gus nizar tersingkir dan jangan lupa inilah taktik yang di ajar oleh pakatan rakyat bila mahu menjatuhkan sesebuah kerajaan, yang sedihnya maruah bangsa MELAYU yang dicalarkan...

Apaah tindakan yang berhasad akan dilakukan ... jadi tuan-tuan kena lah berfikir bagaimana NGEH, NGAH, SIVAKUMAR dan lain-lain berfikir, tentu pemikiran penuh hasad dan dendam kesumat bila hilang kuasa sebelum ini menjadi rythm atau pengaruhi pemikiran perancangan yang dijangka tidak di duga tanpa mengira bumi PERAK YANG BERDAULAT.

Keputusan makamah terang-terang nampak membelakangi kuasa Sultan yang saksama adil utk rakyat dan pemerintah, bukankah nizar sendiri mendapat pekenan dan dilantik oleh sultan? kenapa pulak menidakkan kuasa sultan apabila kehilangan majoriti yang sebelum ini BN boleh teima hakikatnya. bahaya jika hati penuh dengan hasad dan tidak ada rasa pertimbangan jika berhasad apatahlagi kalau ianya berkempentingan sendiri. lihatlah selama memerintah apa yang telah terlaksana... mana...mana...mana...?

Apapun cerita baru nak bermula, jangan sangka mendapat tepukan semestinya hero... kerana di akhir jalan cerita penonton pasti tahu sebenarnya siapa HERO sebenarnya. ingatlah apakah melayu akan biarkan negeri yang BERDAULAT di permainkan,

AWAS orang luar jangan campur urusan orang perak! kalau mahu menderhaka menderhakalah tempat sendiri! JANGAN SAMPAI SANG HARIMAU TERJAGA DARI TIDUR!

08 Mei, 2009

sekupangdua: PAS VS PKR DI P.PINANG RETAK TUNGGU BELAH?

PAS VS PKR DI P.PINANG RETAK TUNGGU BELAH?


Parti Pas marah dan kecewa dengan Datuk Seri anwar Ibrahim yang tidak berunding dengan pemimpin parti PAS dan DAP sebelum PKR mengumumkan kekosongan DUN Penanti kata pemimpin Pas Pulau Pinang....sila ikuti http://www.malaysiakini.com/news/103670


PAS LARANG AHLI LAWAN PKR DI PENANTI
" kita tidak izinkan orang kita bertanding atas tiket bebas melawan parti komponen Pakatan rakyat"....pengarah pilihanraya PAS Datuk Mustafa Ali....sila ikut http://www.malaysiakini.com/news/103627


PEMUDA PAS PULAU PINANG TETAP MAHU LETAK CALON.
Pemuda Pas Pulau Pinang tetap mahu letak calon mereka dalam pilihanraya kecil DUN Penanti pada 31 Mei ini.sila ikut http://www.malayasiakini.com/news/103364


PAS AKAN TOLAK PARTI PKR DI PENANTI
Selepas perang mulut diantar DAP dengan PKR berhubung perletakan jawatan Mohammad Fairus Kharuddin sebagai ADUN Penanti kini Parti Pas berniat menolak parti DSAI dalam pilihanraya kecil nanti. http://www.malaysiakini.com/news/102840

Sedikit nasihat untuk UMNO Pulau Pinang - penulis
Di PR12 dan PRK kecil Permatang Pauh terdapat sebilangan ahli UMNO lompat kepada parti Anwar kerana ingin mendapatkan imbuhan dan kuasa. Sebilangan ahli PKR yang asal menyokong perjuangan Anwar telah berkecil hati terhadap ahli UMNO (bidan terjun) yang melekat kat Anwar.Oleh kerana spesis-spesis lompat dari UMNO ini memang diketahui pembelit politik, penipu handal dan berpengalaman dalam penipuan politik ; maka mereka ini cuba mengongkong politik PKR Pulau Pinang dari ahli parti PKR yang asal. Golongan dua alam(umno) inilah yang paling ditakuti oleh DAP dan PAS di Pulau Pinang.UMNO Pulau Pinang juga perlu awas pada golongan dua alam ini yang boleh tikam belakang kamu semua sekiranya dapat peluang. Selepas kerajaan negeri beraleh tangan dari golongan umno kepada PR ; spesis dua-alam ini dah tersepit kerana tidak boleh buat duit lagi...matlamat golongan ini ialah buat duit tak kira duit itu datang dari siapa bukan perjuangan untuk rakyat...maka awaslah golongan ini yang semakin hari semakin ramai di permatang pauh dan Pulau Pinang.Faktur calon PRK di Penanti ; calon tempatan tidak sesuai untuk dipertengahkan kerana kemungkinan besar akan berlaku sabotaj di peringkat bahagian UMNO sendiri. Pemimpin bahagian Umno yang tidak terpileh pula akan berusaha untuk menghalang kemenangan calon yang dipileh. Sikap pemimpin UMNO yang sombong dan Celupar menghina kumpulan pengundi bukan Melayu sebagai penderhaka kerana mengundi pembangkang sedikit sebanyak akan beri kesan pada pengundi Cina di Penanti. Maka dari sekarang pemimpin UMNO perlu jaga sikap dan tutur kata mereka. Menang kembali hati pengundi bukan Melayu dan pastikan sokongan Melayu sentiasa dipelihara dengan betul.

06 Mei, 2009

7 MEI KEBANGKITAN SUARA RAKYAT PERAK, DAULAT TUANKU!

Teman rasa esok merupakan hari bagi seluruh rakyat Perak hadir menyaksikan 2 peristiwa bersejarah, sejarahnya sama seperti kita menuntut KEMERDEKAAN TANAH MELAYU, Semangat betul teman, ingatkan sorang-sorang tapi bila ke IPOH ramai weh! Dema kata ler.. sejarah akan berulang lagi, esok kita saksikan sejarah negeri PERAK. tak kan nak lepas yop, udahler, tak dapat nengok masa merdeka sekarang ni takkan nak lepas peluang boleh tengok berok dan pejuang. buta hati lagi ker kalau berok dengan pejuang tak dapat di bezakan.

1.PEJUANG KEAMANAN...siapa yang datang dengan menyatakan KESYUKURAN DAN KEAMANAN DI BUMI PERAK
2.PENDERHAKA!...siapa pulak yang melaungkan kononya hak rakyat tapi si HARAM JADAH ni sebenornya nak huru harakan NEGERI

ALLAH TELAH TUNJUKKAN...

KOMER LIHATLAH SENDIRI BILA DEMA KATA MOH SERBU DAN HALAU MB HARAM.... hua ha haha, pehh... cakap ikut sedap mulut jer , sekarang apamacam? dapat pingat lebih lagi... siapa sebenornya MB HARAM... dapat ludah ke muka sendiri... siap extra pangkat, baru betul komer ler yang HARAM JADAHNYA!

KEPADA YANG BIOT DAN BENAK KALAU TAK NAMPAK LAGI TAH LER...

SELAMAT DATANG KEPADA SEMUA ORANG PERAK DAN KEPADA ORANG LUAR BERHINCIT LER KOMER DAN AMARAN DARI MEREKA YANG SAYANGKAN KEMAKMURAN SETAKAT DATANG NAK MENDERHAKA DI PERAK, PAKAT DAPAT JER ...BALIK LER SEBELUM KOMER TERBALIK. PERGI LER MENDERHAKA KAT NEGERI KOMER! JANGAN JADI HARAM JADAH... KASOR YOP... TAPI JENIS NI MEMANG TELINGA LABANG, NEGERI PERAK BERDAULAT YOP, ESOK SIDANG DUN NEGERI PERAK BUKAN NEGERI KOMER!

tapi seandainya kalau datang nak mendaulatkan SULTAN NEGERI PERAK kerana komer rakyat perak di persilakan ... amin jadi ESOK AKAN TERBUKTILAH DUA GOLONGAN

1.PEJUANG
2.PENDERHAKA

JANGAN IKUT SUKA BAPAK KOMER JER NAK BUAT SUKA HATI.... ATER KOME JE SORANG YANG BOLEH... tengok ler SUARA RAKYAT PERAK!

SELAMAT BERSIDANG!

04 Mei, 2009

SUARA ORANG PERAK

 
Posted by Picasa

KEBANGKITAN SUARA KEAMANAN

 
Posted by Picasa

FITNAH TERBARU... KENA DENGOR YOP!

Selepas membaca alkisah siharam jadah oleh ParpuKari http://parpukari.blogspot.com/ teman menerima call dari sahabat kawan teman di ipoh...

macam dia dah rasa pulak apa yang teman baru baca di blog PARPU, terus cerita kat teman memang HARAM JADAH ( banyak pulak setuju dengan dailog baru ni) ikut orang Perak memang takda Hei YOP!. memang boleh dengor merata kedai kopi, nampak bunyinya KERAS tapi sebenarnya itulah telusnya suara hati dema, teman tanya lagi, Sapa? dia nyambung lagi... dema yang betui HARAM JADAH buat FITNAH kononya orang BN punya angkara nak bunuh adun YUNUS, KONON ada kaitan dengan ancaman kepada Pakatan Rakyat pada 7 Mei ni yang peliknya datang dari blog dia sendiri, kehalnya kes sebenar tak dicerita... kata kawan teman lagi... GELAK BESOR DIA SAMBIL NYEBUT...INI KES SI PENARIK KERETA YG BININYA DI TARIK ORANG!... Binggung teman, tapi tajoknya sedap... sambung dia lagi... sebenornya kes ni, Orang Kuat yb yunus sasaranya bukan si YB nyer... PELIK JUGA! Dalam hati teman cukup pandai dema mereka FITNAH pakar betui, cepat benor tersebornya... handei kalau bab merosakan pemikiran rakyat ni. tapi kalau di pikior kenapa pulak... teman rasa dema (PR) dah kecut telor kot!

Engkohnya cerita sebenor si P.A (orang kuat) ni yg main dengan BINI si penarik kereta ni... pehh... patutler kawan tu ngamok, betui jugak... PATUTLER YB YUNUS tak jadi apa-apa... maksudnya ini balas kerana MARUAH LER CERITA NYA, jadi sisuami ni dgn kengkawan repeat ler jawabnya,

Bukan susah nak paham YOP! yb sendiri kalau nak rasa bukan susah yop andaikan bini miker main dengan orang lain ... APA RASA MIKER? ITULAH CARA SENANG NAK TERJEMAHKAN NYA!.

Tapi yop soai hukum ni jangan main yop! orang perak dah cerodik yop! dema jangan di temberang yop, ALKISAH ni sebenornya dah sampai DEMA PULAK MENANYA! MAIN BINI ORANG PUN BOLEH BUAT DUIT YOP... teman tanya eh macamana tu? apa taknya... dapat habuan kalau tak, tak kan boleh pinjam ceritanya, pehh paham ler teman... maksudnya pakai cerita ni tukor tajuk KONONYA CUBAAN MEMBUNUH ORANG LAIN JADINYA... kehainya, apa pun dia tak cedera! tapi teman tak berapa heran dema HALAL semuanya, belum ustad ngah bagi nas lagi...

APAPUN TEMAN HARAP, biorler POLIS selesaikan masaalah ni jgn ambik kesempatan buat FITNAH kerana dah mula takut dengan kebangkitan suara rakyat perak ni yang mahu menyaksikan Sidang Dun Negeri pada 7 mei ini nanti, dan teman pesan pada si HARAM JADAH NI (YANG PARPUKARI MAKSUDKAN) Jangan komer nak Tunjuk Berani bebaring atas jalan khamis ni sebab teman dengor banyak yang nak sesangat 'LANGGOR ORANG KEBAL NI' cuba ler baring tengok terutama stunman import ni! MU JANGEI INGAK MU KUAK, TOK LEH MATI KAT IPO, DEMO SUKMO NOK SUNGGOH TUNGGU MU TIDO ATAH JALE... Ramai orang perak nak test PENDERHARKA NI kebal ke tak kalau kena langgor, yop kalau kuat sangat buat ler di expo-expo, caj jer lima kupang sorang... mau kaya weh!

APAPUN KEPADA RAKYAT KEBAWAH DULI SULTAN PERAK,TAHNIAH! KERANA SEMANGAT CINTAKAN KEAMANAN DAN SANGGUP DATANG PADA 7MEI (KHAMIS NI) DAN MEMASTIKAN KEAMANAN AKAN BERTERUSAN, NYAHKAN PENDERHAKA!

P/S rindu jugak teman dengan yang dema (PAKATAN RAKYAT) kata samseng... (tapi sebenornya PEJUANG walaupun baru 12 orang jer tu...isk... isk... isk...) yang tampil menjawab dema semasa di SUK bila meratap bawah pokok nak bersidang ( kehalnya sebelah restoran... he he he), Yop terima kasih ngaborkan ceritanyer pada teman. MUDIN DIMANA KAU...?

UNTUK RUJUKAN AYAT TEMAN KALAU TAK PAHAM (KAMUS SEKUPANGDUA)

HANDEI - HANDAL
PIKIOR - FIKIR
ENGKOHNYER - PADA HALNYA
SOAI - SOAL
CERODIK - CERDIK
MENANYA - BERTANYA
TUKOR - TUKOR
NGABORKAN - BERITAHU
LANGGOR - LANGGAR

DEMA GELOR ... BUSUK PEROT, contohnya...

Ahad, 2009 Mei 03
TUKANG KARUT PR MULAKAN CERITA MENGARUT.?

CUBAAN MEMBUNUH YB PERAK SUDAH BERMULA ?

PERISTIWA PUKUL 08.40 MALAM INI BERLAKU CUBAAN MEMBUNUH YB YUNUS ADUN PR KUALA KURAU, KERETA ADUN YUNUS DI SERANG OLEH 3 BUAH KENDERAAN YANG MENGANDUNGI 20 ORANG PENYERANG YANG TIDAK DI KENALI DAN MOTIFNYA KURANG JELAS, WALAU BAGAIMANAPUN BEMBANTU KHAS YAB YUNUS IAITU PAK NAN TELAH CEDERA PARAH DALAM SERANGAN TERSEBUT, AGAKNYA INILAH YANG DI BERITAHU OLEH….PADA BLOGNYA DUA HARI YANG LALU, ADA SUMBER YANG MENGESYAKI MENJELANG PERSIDANGAN DUN PERAK MENYEBABKAN SERANGAN INI DI LAKUKAN, OLEH ITU SEMUA ADUN PR DI MINTA SENTIASA BERWASPADA


karangan ~PakKaramu~ pada 5/01/2009 10:20:00 AM

http://abnnasution.blogspot.com/2009/05/cubaan-membunuh-yb-pr-bermula.html


KOMEN PENULIS-


NI KISAH APA PULA WAHAI BLOGGER PENYOKONG PEMBANGKANG. KENAPA SELALU TERLALU CEPAT MELATAH..BELUM PUN TAHU KESAHIHANNYA JANGANLAH DISIARKAN CERITA TAK BERASAS..!!!

AHHAA…INIKAH STRATEGI YANG DIPANGGIL ‘REVERSED PHYCHOLOGY’ BERTUJUAN MENGUJUDKAN PERSEPSI BURUK BAGI MENCEMAR NAMA BAIK ADUN-ADUN BN SEBELUM MENJELANGNYA SIDANG DUN 7 MEI INI..?

WAHH…!! AGAK-AGAK APA LAGI BERITA TOKOK TAMBAH TAK BERASAS YANG AKAN DIAGAK-AGAK OLEH BLOGGER PEMBANGKANG NI..!!!

ADA JUGA YANG YANG MULA NAK KAITKAN POLITIK BN DENGAN FILEM HINDI PULA..MAIN DUSYUM-DUSYUM KATANYA.…WAHAI BLOGGER PEMBANGKANG JANGANLAH TERSASAR TERLALU JAUH DALAM MENYAMPAIKAN BERITA…TAK ADA SESIAPA NAK BUNUH SESIAPA.. JANGANLAH BERPENYAKIT ‘DEMENTIA PRAECOX’ PULA HANYA DISEBABKAN TERLALU OBSESSED DENGAN FILEM HINDI..!!


MENGIKUT LAPORAN KISAHNYA ADALAH SEPERTI BERIKUT;

IPOH, 2 Mei (Bernama) -- Polis hari ini menafikan laporan beberapa laman blog yang mendakwa Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuala Kurau daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) Abdul Yunus Jamhari diserang sekumpulan lelaki berdekatan pejabat Pusat Khidmat DUN Kuala Kurau malam tadi.

Ketua Polis Daerah Kerian Supt Mat Fauzi Nayan berkata mangsa serangan sebenarnya adalah pembantu khas kepada Adun berkenaan yang hanya mengalami kecederaan kecil di tangan akibat terkena pisau ketika mempertahankan dirinya.

"Saya ingin tegaskan bahawa motif serangan tidak ada kaitan langsung dengan hal politik. Sebaliknya ia berpunca akibat masalah peribadi melibatkan pembantu khas itu dengan kumpulan lelaki tersebut," katanya ketika dihubungi Bernama hari ini.

Mat Fauzi yang enggan mengulas lanjut bagaimanapun mengesahkan polis telah menahan empat orang bagi membantu siasatan kes serangan berkenaan.

Bernama difahamkan pembantu khas berkenaan dan seorang wanita merupakan antara empat yang ditahan polis itu dan kesemua mereka dijangka dihadapkan ke mahkamah Isnin ini.Ketua Polis Perak Datuk Zulkefli Abdullah ketika dihubungi berkata kejadian serangan dipercayai adalah bermotifkan cemburu yang melibatkan seorang wanita.

Beberapa laman blog melaporkan sekumpulan lelaki bersenjatakan cota dan senjata tajam yang tiba dalam tiga buah kereta telah menyerang pembantu khas berkenaan pada pukul 8.40 malam tadi ketika beliau sedang minum di sebuah warung berdekatan pejabat Pusat Khidmat DUN Kuala Kurau.

http://perakexpress.com/www/?p=2711

http://cenangau.blogspot.com/2009/05/polis-nafi-laporan-kononnya-adun-kuala.html

http://harimau-menaip.blogspot.com/2009/05/macam-filem-tamil-pulak-dah-dusyum.html

Dicatat oleh AbgTuah di 12:59 AM

01 Mei, 2009

HASAD DENGKI DIKALANGAN ORANG MELAYU

Sabda Rasulullah s.a.w:



"Jangalah kamu sekelian dengki-mendengki, jangan putus memutuskan silatur-rahim, jangan benci-membenci, jangan musuh-musuhi, tetapi jadilah kamu semua sekalian sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara sebagaimana yang diperintahkan oleh Allah ke atas kamu".



Apakah di maksukan Hasad atau Dengki ?



1. Rasa kurang senang terhadap nikmat yang dikecapi oleh orang lain, lalu mengharapkan-harapkan agar nikmat itu terhapus daripadanya.



2. Tidak pula mengeharapkan nikmat itu lenyap dari orang lain, tetapi mengharapkan nikmat yang sama untuk dirinya sendiri, perbuatan ini dinamakan ghibtah.



Sikap yang pertama diharamkan dalam segala segi, kecuali nikmat yang diperolehi oleh seorang yang derhaka pada perintah-perintah Allah, lalu dijadikan nikmat yang padanya itu, untuk melakukan segala macam maksiat dan larangan-larangan Allah Ta'ala, membuat kerosakan ,menyakiti orang maka tiadalah terlarang bila mana seseorang inginkan terhapusnya nikmat kekuasan dan harta benda itu daripada penderhaka itu supaya kerosakan yang dilakukan terhenti.Ia seperti kita mendoakan rejim Yahudi dilaknat itu terhapus dari bumi Palastine.

Sebab Hasad Dengki.

1.Timbulnya permusuhan dan kebencian.Ia terjadi apabila orang itu menyakiti kita kerana sesuatu sebab atau pun dia menetang kita dengan sesuatu tujuan; lalu hati kita membencinya dan merasa marah pada orang itu.Pada masa ini terbentuklah perasaan dendam di hati kita.Perasaan dendam terhadap orang itu sentiasa sentiasa meminta penentangan dan pembalasan dari kita.Kita sentiasa menaruh dendam terhadap orang itu sampai hajat untuk membalas dendam itu tercapai.Jika sesuatu buruk berlaku pada orang yang dendam itu, mungkin kita akan menganggap perkara buruk itu sebagai suatu keramat dari Allah Ta'ala untuk diri kita. Kita akan terasa gembira ,bila mana musuh kita menerima bhaya atau bencana menimpa musuh kita. Maka kita mulai menyangka bahawa musibah yang menimpa musuh kita itu semuanya adalah balasan dari Allah buat diri kita.Sebaliknya kalau musuh kita memperolehi nikmat maka kita akan merasa hati kita pedih dan sedih kerana ia adalah berlawanan dari kemahuan kita. Kemungkinan kita akan menganggap Allah tidak mengkabulkan doa kita, Allah tidak bersimpati dengan kita kerana Allah tidak membalas musuh kita seperti mana kita angan-angankan.

Kesimpulannya, hasad dengki itu sentiasa mempengaruhi jiwa kita dengan sifat-sifat kebencian dan permusuhan sesama bangsa Melayu yang beragama Islam.Sesungguhnya jika seseorang itu betul-betul memiliki taqwa yang tinggi,tentulah dia tidak akan meredhai sifat hasad dengki itu bertapak di hatinya malah sentiasa membenci.

2. Lahir dalam diri kerana terlalu keinginan untuk menjadi ketua,menjadi pemimpin,berusaha untuk mendapatkan kedudukan dan pangkat dengan apa cara sekali pun, sehingga jika ada orang yang saingi mereka ini dilabelkan dengan berbagai tuduhan sehingga gunakan surah-surah Al-Quran semata-mata ingin nak berkuasa. Berbagai tuduhan dilontarkan kepada pihak lawan sehingga mengkafirkan golongan penentangnya hanya didorong oleh api kebencian, hasad dengki dan gila kuasa.

Semoga Allah Ta'ala memelihara kita sekelian dari penyakit Hasad dan Dengki itu dengan kurniaNya dan murahhatiNya.

ANDA JUGA MUNGKIN MENCARI INI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Cerita kengkawan

YANG SEKUPANGDUA SELALU ROUND