14 Januari, 2021

YG MELIHAT, YG MERASA DAN YG MENGATA



Seorang budak Pemotong rumput dan bekerja kampung mencari rezeki dimerata kampung dgn apa shj yg disuruh bekerja dan upah sebagai sara diri dan keluarga 

 Di pejabat KWSP : ‘ Kita bukan tak sokong tapi ramai yg dtg entah ler... sekejap je duit akan habis’ 

Kenapa puan? Maksud puan golongan penagih ker? Ha’ah kalau betul takpa la, tapi kalau golongan mcm ni takda sudahnya, rugi jer... 

Terfikir pulak aku, kalau 10 tahun lagi dia menagih tetap sama juga, apa lagi dgn logokan besar wang yg dia dapat... tapi kita tak tahu mgkin dgn dpt peluang begini mana tau dia ada rancangan atau takdir yg merubah... jadi aku jawab balik... 

‘Susah la kita puan’ Kenapa? tanya dia lagi... Mana taknya merata jalan ler dema terbang... Kenapa? Tanya sama lagi... Kalau dah kepala high hati gumbira senang kat atas jalan, dia dgn motor dia pun blh terbang... Gelak kecil kami berakhir disitu.... 


Kembali budak potong rumput. Dgn pakaian lusuh, motosikal cabuk, kehulu kehilir... dulunya tak sapa nk ambik tau tapi berbeza skrg, sejak tahu dia aply KWSP 10k dah macam parlimen berbahas tak habis setiap hari psl org kena tuduh dimakamah yg mereka sendiri yg tuduh... 

Blm apa lagi dah bersalah. Bkn main lagi sbb dema pemerintah dan dema kebal dituduh apa lagi jgn mimpi dlm senarai pun mustahil. Seolah kuasa dunia mereka yg jadi tuhan yg menakdirkan. 

Terfikir juga bila pulak sampai teori dan rancangan ala israel dan mosad bila yg baik akan dilimpahkan segala aib dan keji kemudian dituduh, malah bkn kita tak tau lebih dari itu diakhiri dgn kemalangan yg dirancang lagi... biar dia mati dgn aib. Itu israel dibumi Amerika. Tak kisahlah sapa yg nk jadi Mr Presiden kena fikitkan kesannya... 

Semua yg menghalang akan dilesap dan dihapuskan. Kita kena akur dan daham inilah tentera Dajjal diakhir zaman, nauzubbilah himinzalik. 


Abang, tolong belikan saya tel baru sambil serahkan cash, saya tak pandai.. Jgn membazir ingat saya kat dia... bkn selalu dpt jimat dan buat bekalan masa depan. Dia tunduk dan gelak... saya faham, tapi saya dah lama nak buktikan saya mampu satu hari nnti kat keluarga. Lagi pun mgkin sampai bila pun sya tak kan dapat, apa lagi kalau nak harap org bagi talipon. Macam ni pun anak sedara yg dah tak pakai bagi... sambil dia tunjukan tel lusuh kat aku 

Betul juga kata hati aku.., dia ni mat rock sampai skrg pakai baju t shirt takda jahit tepi walaupun bundle atau t shirt lelong merata supermaket di borong nya. Rasanya kuat jati diri dan teguh pendirian dia dlm pakai hariannya. Walaupun hanya cara itu yg dia mampu...

Melihat pada talipon dia pun yg berwarna biru awan pun aku dah gelak dalam hati... giller betul la... mat rock pakai tel sama cucu sedara aku umor 10 tahun tuh... 


Abang... 

Tersentak aku bila dia celah aku yg tgh ngrlamun dlm otak, lagi satu abg tolong tunjukan cara macamana nak pakai tel tu nanti yer, sya nk try mcm abg cakap belajar buat kerja kat youtube tu... tel baru nnti laju sikit tak macam ni batt cepat habis dan slow sgt. Kadang-kadang lansung tak jalan... 

Apa pun aku tetap percaya dia ada peluang berubah dan maju dgn peluang kali ini. Setidaknya dia merintis jalan baru yg blm tahu berjaya atau tidak. Aku akan sokong dia memajukan dirinya dan tak akan sengkongkol dgn yg lain yg mula membahan dia dan semua ayat dari mulut mereka nyata doa awal spya melingkup... 

- Rentikan ler, tak lama mana habis la duit tu... 

- Takat kamu ni jangan mimpi lah... 

- Tak payah lah berangan nk meniaga. Pakat lingkup la nanti 

- Macam kamu nak beli mesin potong? Mimpilah 

 Kringgggg... tetiba mencelah... Hallo, tak pa, tak payah tunggu pakcik makanlah dulu... agak jelas aku dengar riuh suara bebudak dlm talipon dia lau alu tanya, Sapa tuh? 

Nyerongeng dia... anak buah saya, sajalah saya payung makan elok sikit, KFC je pun, bukan apa selalu tgk dema kesian ada pak sedara tak macam org lain. Ada peluang ni bagi dema seronok sikit hehehe... 

Oklah abg saya balik dulu yer... cepat nak ngumbas (balik) nyer? Bukan apa esok nak motong, ada kerja, lagi pun takut balik lewat sbb dah khabor kita PKPB ni... 


Esoklah jumpa... yer saya ni Alhamdulillah lah ada juga peluang macam ni tgh susah, kerja kurang pastu income takda, Alhamdulillah la tuhan tolong tgh macam ni, terima kasihlah Najib... ingat dia juga dia susahnya rakyat... kalau dia doakan rakyat, kita pun kena doakan dia. Sifat mulia tu bang... macam Nabi... tgh nazak pun dia doakan utk umat... 


 Assalamualikum... hilang dalam gelap si Pemotong Rumput dgn motor cabuknya... moga peluang kali ini merubah hidupnya In sha Allah

Tiada ulasan:

ANDA JUGA MUNGKIN MENCARI INI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Cerita kengkawan

YANG SEKUPANGDUA SELALU ROUND