29 Mei, 2013

KISAH BENAR 4 : WELLCOME ANUARO! @ THE TRUE GENERAL




Adakah Anwar dapat bertemu dengan ketua pemberontak? Adakah dia berjaya dalam misinya? Tentunya pemberontak ini bukan calang-calang orangnya, mereka sanggup membunuh sehingga ke anak kecil jika mereka dapati sesiapa sahaja yangcuba berpaling tadah, malah mereka sanggup membunuh orang tua sehingga anak kecil didalam buaian kerana bagi mereka yang mengkhianat kepada negara sehingga hancur ketika ini nampaknya tidak akan diampunkan melainkan hukuman bunuh...

Terima kasih pada yg telah fari awal mengikuti cerita kisah benar pengalaman komando elit kita dari unit Paskal leftenan Komander Khairil Anwar yang menceritakan pengalaman nya semasa di sana benua Afrika bukan sahaja memperlihatkan kemiskinan malah kekejaman memang jelas terbukti oleh kerana ada sesetengahnya mengheret negeri mereka dengan kancah peperangan kononnya tidak berpuas hati, sebaliknya sehingga sekarang negara mereka sebenarnya tidak aman, kerana percaya dengan hasutan maka negara digulingkan sehingga kini kita sebenarnya cukup menyedari negara hasil dari digulingkan sebenarnya tidak akan berakhir dengan keamanan

Berjayakah Anwaro bertemu dan mendapat leizinan Ganeral Ayob (bukan nama sebenar)? Akan saya ceritakan nanti, tetapi kali ini ingin saya menseritakan sedikit bagaimana Lt kmdr Anwaro juga terlibat beberpa kali misi kebenua Afirka sebelum ini

Sebenarnya sebelum peristiwa yang sudah saya ceritakan dalam episode kisah benar 1, kisah benar 2 dannjuga terakhirnya Kisah benar 3, Anwar memang pernah ditugaskan di benua afrika sebelum ini, cuma semasa kali pertama beiau disana ketika itu negara Afrika belum bergolak, ia ditugaskan disana ketika itu masih belum bergolak tetapi tanda-tanda pemberontakan sudah dilihat, teman ceritakan sedikit apa yang teman berkongsi dengannya...

Semasa saya sampai di kem base untuk saya menetap disana, saya masih ingat lagi saya dipertemukan dengan seseorang yang bakal menjadi juru pandu saya sepanjang saya disana.
Kami bertemu  ketika saya dalam kemah yang hanya ada katil lipat askar. Saya duduk bertentangan dengannya sama juga dia yang ketika itu duduk diatas katil, sedang kami berbual dan berkenalan tiba-tiba saya terdengar bunyi berdesing (bunyi bila bom yang sampai)

Bom tersebut jatuh berhampiran kem kami, walaupun ianya selamat dari jarak kemah mereka tetapi berdesing telinga dan mengegarkan, tanpa disedari secara otomatik saya terus menyorok dibawah katil bila beberapa butir bom terus meletup yang jatuh berhampiran kem mereka. Apa yang saya mampu buat hanyalah cuba selamatkan diri dengan menyorok dibawah katil sehingga lah seketika saya di tepuk oleh pembantu saya tadi yang tetap duduk diatas katil yang berhampirannya... Sir... Wellcome to My Country...

Saya bingkas bangun dan bertanyakan kepadanya apakah dia tidak takut dengan Bom tersebut, selambaj er dia menjawab, mati dimana-mana sahaja boleh mati, mungkin ini kali pertama tuan kesini, tak mengapa... Tuan akan dapat membiasakan diri nanti. Itulah kisah pertama kali bila dia mejejak negara benua Afrika...

Dia banyak membantu saya, memang dia punya banyak pengalaman, dia ditugaskan untuk bersama saya bagi membantu saya sebagai penunjuk arah dan selain itu dia cukup mahir tentang kedudukan musuh dan juga menjadi jurubahasa bagi saya. Dia akan sentiasa bersama dia...

Banyak peristiwa saya lalui dengan dia, lucu dan kadang-kadang ada juga yang saya tidak faham dengan sifatnya. Tapi itulah warna afrika, pernah ketika saya sedang makan biskut (dalam tin) bila dia melihat saya makan dan tak sampai hati melihat dia yang menjeling-jeling saya yang tengah jamah... Saya terus bertanya, anda mahukan ini, sambil menyerahkan satu tin biskut tetsebut, yes... Sir thank you! Bukan dia ambil biskut yang dalam tin sebaliknya dia terus leboh dengan satu tin biskut tersebut, saya difahamkan dia bawak balik terus satu tin biskut tersebut bagi keluarganya.

Pernah juga saya mempelawa dia makan, maklumlah disini kita sebagai tuan mereka hanya sebagai pembantu, almaklumlah makanan bukan mudah disini, dia selamba bawak balik makanan untuk dimakan bersama keluarganya.

Bagaimanapun dia cukup setia apa sahaja yang saya arahkan, malah bila bersama dia dia lebih jujur memaklumkan dengan siapa saya berhadapan, malah dia juga tahu laulan mana yang lebih selamat, adakalanya dia akan membawa saya kelaluan lain kerana tahu jalan yang bakal dilalui penuh dengan jerangkap samar ataupun ditanam dengan periuk api.

Tapi dalam banyak-banyak permintaan nya satu pekara yang saya tidK dapat lupakan, kebiasaan bila saya lepas mandi saya akan trim misai mengunakan gunting lipat yang ada didalam alat pelbagai guna swiss yang sentiasa di terlekat tersarung ditalipinggang saya. Alat begini memang mustahak bukan setakat digunakan dalam siri talivesyen Mc Gaywer kara Anwar berseloroh... 

Setiap kali saya menggunakannya dia akan minta supaya diberikan kepada nya sebagai tanda atau hadiah kenangan kepadanya. Saya agak keberatan mahu menghadiahkan kepadanya kerana saya beli pundengan hargayang mahal kerana ia buatan Swiss yang original, bagaimana pun saya jugak ada membawa satu lagi yang lain tetapi bukanlah berjenama Swiss, yang itu agak murah kerana sebelum saya dapat membeli yang original saya gunakan yang ini dulu katanya

Setiap kali saya mengeluarkan pisau swiss serba guna ini pasti dia akan minta ia di hadiahkan kepadanya sebagai kenang kenagan. Saya juga difahamkan tak semudah di Malaysia untuk kita beli disini, disini benda-benda macam ini memang tidak bolah dijumpai, apatah lagi mereka agakkagumdenganpelbagai kegunaan yang boleh atau mampu alat ini digunakan. 

Akhirnya saya katakan padanya, Insyallah... Tunggu saya akan berikan pada anda, janji saya, saya merasakan tak mengapa lah kalau diberikan satu lagi alat serbaguna ini kepadanya, tetapi kenalah tunggu sehingga saya pulang nanti. Saya juga mat menghargai jasa beliau kepada saya, beliau sanggup berkorban nyawa sepanjang saya disana, kesetiaannya tak boleh dipertikaikan. Saya menganggap dia sebagai adik beradik dengan keakraban beliau serta jasa beliau kepada saya...

Sehinggalah pada satu ketika saya diarahkan pulang ke Malaysia kerana segala usaha pengaman menjadi jalan buntu, rundingan kearah  kedamaian nampaknya menuju jalan buntu, bagi kami petugas dari seluruh negara luar diminta pulang kerana takut sesuatu yang akan berlaku kerana jika negara yang bergolak tentunya kami mana mungkin dapat keluar dengan selamat...

Saya juga sebak dengan pembantu yang saya sering memanggilnya dengan gelaran brother, seingat saya dia juga begitu sebak bila saya terpaksa pulang, apa akan jadi kepadanya tak lah akan saya ketahui, apa yang mampu saya katakan Insyallah we will meet...  Insyallah, sebelum saya pergi sempat saya serahkan alatan serba guna  yang dia inginkan sebelum ini, rupanya dia hampir lupa mungkin kerana sebak untuk berpisah,saya letakan ditangannya dan kata as i promise to you... Jelas dia tak dapat menahan sedih, maklumlah banyak kelebihan yang dia dapat sepanjang bersama saya, apa lagi negara semakin getir akan menghadapi peperangan mana mungkin dapat berjumpa lagi, apa yang mampu saya katakan thank you brother may Allah blest you...

Itulah kali akhir peristiwa yang sukar saya lupakan.  Itulah sedikit sebanyak yang dpt saya ceritakan kepada teman sepanjang teman dan rakan bersam Left Komander Paskal semasa pertemuan bersama dengannya di bangunan Paskal di kem tentera laut di lumut Perak satu ketika dahulu...

Episode akan datang akan saya sambung semula apakah akan terjadi terhadap Anwaro bila bertemu dengan General... Misi akhirnya untuk menghantar bantuan ubat-ubatan dn makanan ketika negara mereka dlam krisis peperangan... Insyallah

Tiada ulasan:

ANDA JUGA MUNGKIN MENCARI INI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Cerita kengkawan

YANG SEKUPANGDUA SELALU ROUND