26 Disember, 2012

PEMBONGKARAN TEMBERANG NIZAR LULUS KONSESI BALAK @ PERAKTODAY




Beberapa pembongkaran mula diketahui,makin lama makin banyak kaitan dengan isu yang paling panas ketika ini terutama semasa sidang DUN Negeri Perak minggu lalu. Kini lagi pembongkaran tentang retetan apa yang sebenarnya berlaku, rupanya bukan setakat Hadiah yang tak seberapa oleh tuan Guru yang sekadar menghargai jasa baik rakan dengan hadiah tak seberapa hanya lebih 10 ribu  ekar jer... kalau nak dibandingkan jasanya tak terkiranya pada PAS, Lagi pun sekadar 10,526 ekar tak ler besar mana pun, kalau untuk perumahan rakyat miskin yang memerlukan tapak tanah untuk sebuah rumah suku ekar pun Kelantan hanya mengambil sikit jer, hanya kehilangan 51, 104 tapak tanah untuk rumah rakyat miskin tegar, itu kalau dibagi suku ekar setiap orang...

Hadiah tak seberapa oleh tuan guru nie bukan besor mana nilai tanah nie pun tak sebesor mana, mungkin ler boleh selesaikan masalah Air Bersih dan jalanraya jer! ini semua diakui oleh semua pengikut PAS pun. atas konsep sedekah jangan dihebohkan sebab tak ikhlas kot. Nampaknya pemimpin BN dema kata menyebabkan sedekah tak jadi ikhlas bila buat pembongkaran tentang Hadiah Tuan Guru nie. Kenapa dema tak marah tak tau ler... mungkin pasal nak ikhlas jangan dibesarkan kot? 

Ikhlas Tok Guru...

Selepas skandal pemilikan tanah membabitkan dua pemimpin DAP Perak terbongkar, Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir, hari ini mendedahkan pula salah guna kuasa yang dilakukan Ketua Pembangkang berhubung kelulusan konsesi pembalakan dalam tempoh 11 bulan Pakatan Rakyat memerintah negeri itu.
Pada sesi penggulungan Bajet 2013, Zambry berkata, mantan Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin telah menyalahgunakan kuasanya sebagai Menteri Besar dengan meluluskan konsesi balak tanpa merujuk kepada mesyuarat jawatankuasa perhutanan negeri, sebaliknya terus memberi arahan permohonan diluluskan.

Bercakap kepada pemberita pada sidang media sejurus sidang ditangguhkan, Zambry menegaskan, PR sering menganggap Barisan Nasional (BN) sebuah parti yang korup dan mengamalkan kronisme.
“Tetapi beliau terlupa mereka sebenarnya lebih korup daripada BN. Bayangkan hutan simpan yang sepatutnya di rujuk ke mesyuarat jawatankuasa tidak dilaksanakan malah tidak sempat didaftar kepada Jabatan Perhutanan.

“Sebaliknya permohonan itu terus diluluskan dan lihat betapa berkuasanya Nizar ini,” katanya lagi.
Mengulas lanjut, Zambry berkata, jika mengikut prosedur yang ditetapkan, sebarang permohohan perlu dihantar kepada Jabatan Perhutanan sebelum diproses dan kemudiannya diusulkan dalam mesyuarat jawatankuasa perhutanan negeri.
Pada hari kedua sidang DUN Perak, Nizar telah menuduh kerajaan BN mengamalkan korup dengan meluluskan konsesi balak seluas 606 hektar kepada tiga syarikat yang dimiliki orang yang sama.
Lokasi tanah itu terletak di Mukim Belukar Semang, Daerah Pengkalan Hulu dan kelulusan dikeluarkan oleh Jabatan Perhutanan Negeri pada 30 November 2012.


Mengulas lanjut, Zambry berkata, kerajaan negeri meluluskan permohonan syarikat itu mengikut peraturan dan tatacara yang telah ditetapkan, tidak seperti apa yang dilakukan oleh kerajaan PR.
Beliau juga katanya, tiada halangan sekiranya Nizar ingin membuat laporan kepada pihak polis atau Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung kelulusan konsesi yang diberikan kepada syarikat berkenaan.

Ditanya pemberita sama ada beliau akan membuat laporan kepada SPRM mengenai salah guna kuasa yang dilakukan Nizar, Zambry berkata:
“Belum lagi…tetapi saya telah dapat membaca fikirannya untuk menjerat BN seolah-olah kita ini jahat dan ada kroni-kroninya.
“Saya akan lihat taktik dan permainan Nizar…saya akan dedahkan nanti tetapi biarlah kita berhenti dulu setakat ini,” katanya lagi. — Aktivis Pendang Jr 

Tiada ulasan:

ANDA JUGA MUNGKIN MENCARI INI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Cerita kengkawan

YANG SEKUPANGDUA SELALU ROUND