15 Januari, 2015

LAGI RASSIS... KAHAK PTUIIII... HARAM BIN JADAH

Agak lama teman tak menulis... hari nie kebetulan ada peristiwa yg buat aku nak menulis balik. Tentang jenis yg memang busuk bin perut....

Bukan nak tuduh Rassis... tetapi termakan akal jugak... begini kisahnya.
Disini tak la banyak tempat utk repair camera...samada DSLR maupun Video. Jadi macam kelam kelibut aku mencari tempat. Ada yg boleh service dan ada juga yg boleh repair.  Hakikatnya tak semua kedai camera boleh service atau pun repair...

Kengkadang dan kebiasaanya sampai ada yg sanggup ke penang, KL dan lain-lain. Tak kurang jugak ada yg hantar ke kawan-kawan yg mahir dan boleh repair..

Hari nie kebetulan tele 300 ada dalam bag haverset aku jadi aku nyinggah la ke kedai nie. Sebab aku naik moto jadi tak la nak bawak semuanya. Sebelum nie mmg dah datang atas rekeman kengkawan tempat repair dia servis mmg tip top. Juga kebetulan dia (taukey) ada di kedai dia..

Jadi terlansung tu terus la keluarkan tele aku yg kategori 3rd pty dan tanya kalau boleh repair dan beberapa barangan keperluan utk kamera

Yg lebih haram jadah bila dia sedang menonton cerita (di PC) bersebelahan kaunter yg dijaga oleh anaknya yg bertanya apa masalah aku.. bila aku tanya anaknya boleh repair dan beberapa harga peralatan baru dgn nya.. setiap kali itu juga anaknya akan tanya dia... boleh atau tidak... dan harga beberapa barangan lain

Dan setiap kali itu dia akan menjawab tanpa alih memandang aku sebaliknya terus menonton cerita cina di komputernya...

Malah bila aku tanya harga beberapa barangan kamera (yg memang aku dah tau harganya) yg mungkin lebih murah kot ada rezeki atau bernasib baik.. cukup jelaa dia letak harga macam mau aku jangan bertanya...

Kalau harganya sekitar 6 ke 8 ratus ringgit... dia pulak kata harganya lebih kurang seribu lebih... tanpa menoleh kat aku pun... kecuali masa yg mula-mula masa aku keluarkan tele @ lens yg carok dan rosak tu...
Jadi dengan layanan macam tu kalau korang la apa rasanya akan jadi... tetapi bagi aku pulak amat bersyukur dengan kejadian sebentar tadi. Ia nya buat aku terfikir berkali-kali dan mula bersyukur dan berfikir iktibal peristiwa nie... nasib aku tak hantar lagi... puhhh

Jadi terus aku batalkan niat utk tujuan asal aku... tak jadilah aku nak hantar service dan repair kat dia untuk :

- servis 6 unit dslr
- repair
- ganti beberapa barangan atau alatan
- Beli beberapa alatan baru atau gadget
- 3 - 4 tripod still dan video (handycam/broadcast)
- servis dan repair 2 unit camera video cam HD
- video pan 102 standard broadcast(CCD)
- beli beberapa unit gadget-gadget lain spt... speed lite,  battery pack, tripod handhell, wide lens etc, video light, bag dan lain-lain lagi...

Ayat yg lebih mudah ialah... confirm peruntukan yg sebanyak hampir RM 30 k nie tak akan sampai atau dibayar kekedai nie...

GAMBAR : Bangunan bersebelahan... menulis sementara menunggu sidang hujan... Agak-agak la... mana ada motosikal yg ada bumbung... kena tunggu reda la pulak...

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bro,
Saya ada DSLR entr level nikon, lupe ntah apa model, berkulat. bila amik gambar, akan nampak tompok kt gambar. selalunya apa yg kene servis ek ? lens? sensor?

Unknown berkata...

Kalau sy la kt tmpt tuan admin la kn,sy wat kua sume brg2 yg nk direpair/diservis tu.agak2 diorg dtg nk serve,sy wat masuk blk sume brg2 tu dlm beg.trus blah wat muka dunno je...

ANDA JUGA MUNGKIN MENCARI INI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Cerita kengkawan

YANG SEKUPANGDUA SELALU ROUND