14 September, 2010

RUPANYA TAK SEKUAT DAN SEHEBAT MANA SEKUPANG DUA!!!... BESARNYA ERTI TAKBIR!

Teman masih teringat bila masa kecilnya memerhati datuk atau teman panggil TOK KI yg akan duduk dipangkin halaman Rumah setiap kali hari terakhir ramadhan yng bakal diraikan Aidil fitri keesokannya. setiap tahun juga semasa arwah ada sebagai seorang cucu kesayangan akan bertanya soalan yg sama... Tok ki kenapa Tok ki menangis?Tok ki.... betul ker kita ni berdarah raja dari seberang? jawapan yg sama setiap kali pertanyaan ku akan dijawab dengan jawaban yg sama, 'kalau kita ada Darah Raja tak ler kita miskin, Raja mana ada miskin.... mac am kitajawab Tok ki teman sepekara yg teman tertanya kenapa Tok ki menangis... sekarang baru teman paham!

Seperti biasa sebagaimana Tok ki teman...  kini teman pun nampaknya jadi benda yg sama, Rebah dan tumbang dimalam terakhir ramdhan, sungguh besar pengertian Takbir, memang teman tak upaya menahan airmata bila saja terdengar TAKBIR raya disetiap penghujung bulan Ramadhan, Perkataan Allahuakbar mendahului laungan Takbir Raya itu sudah cukup buat teman sebak, begitu besar pengertiannya, teman cukup hiba meninggalkan ramadhan kali ini... siapa tahu mungkin tahun ini dapat bersama keluarga... bersama abang, adik, osteri, keluarga, ibu dan juga ayah teman yg memanjat usia, tuhan maha besar... Allahuakbar! sebak bila berakhir ramadhan kali ini apa pulak di tahun akan datang dapat kah semua bersama lagi menyambut aidil fitri?
Betapa BESAR ertinya laungan TAKBIR! Bermacam pengertian didalam nya, dan atas sebab ini juga aku memang cukup terpanggil bila tidak lansung menghormati pengertian perkataan ALLAHUAKBAR yg dipergunakan terutama Parti Ajaran Sesat bagi menarik penyokong dengan pergunakan Allahuakbar! tahk heran dah sekarang ni, dalam ceramah, Apa tah lagi sekarang kita tahu kafir dijemput memberi ucapan dalam ceramah malah cukup berani menghrai hadis dan menafsirkan orang islam yg lain, UMNO sesuka hati dituduhnya sebagai kafir oleh ustaz kafir ini, lebih berat disambut dengan TAKBIR oleh peyokong Parti Ajaran Sesat nie, masyaallah tidak kah meeka sedar pengunaan perkataan Allahukbar dem kepentingan Politik sempit tanpa rasa bersalah prgunakan laungan takbir, jauh terpesong masyallah.semasa 11 bulan perak dinerakakan launga talbir dijerit semasa lepas habis saja sebaik doa sembahyang Jumaat, adakah ikhlas seikhlasnya atau pun demi menunjuk kan betapa bongkaknya mere kini memerintah! bukan itu saja... ada beberapa perhimpunan termasuk yg teman ingat di tokong terbesar cina di jalan kampar, bila Nik Aziz salah satu ketika turun bersama, laungan takbir juga terdengar di dalam tokong yg yg kita cukup tahu tempat kafir.

Sekupang berharap sebagai seorang Islam, jaga lah akidah dan tauhid kita, jangan demi kepentingan parti sampai kita sanggup pergunakan Nama Allah...tiada dalam kitab, maupun sejarah kebangkitan dalam islam tertera sesapa yg masuk PAS ada jaminan masuk ke syurga! angkatan perang Rasulullah pun tidak pernah pertikaikan pembalasan dan menuntut jadi ahli syurga! hayati dan hormati pengertian laungan Allahuakabar 

Salam Aidil Fitri, teman menyusun sepuluh jari memohon maaf Abg Tuah, Kekanda Mamak, Panglima, Apai, Long sham, Taiping Ctrl, Kamunting ctrl, Aizat, Paktam, Awekz, Meor black, DDin bunga, Mat perakkemas, Sukahatibapak aku, Gomo, Bro Jinggo, Minaq Jinggo, Budak benteng, Chief, anak bukit gantang, pejuang bangsa, Belantan, Ore oyabun, Pak tam, Kinta dan semua sahabat terutama dialam Blogger yg teman tidak sempat menctatkan disini...  dari teman, keluarga teman, sahabat-sahabat terutama sahabat blogger-blogger PERAK, Maaf Zahir Batin... kita doakan agar semua masih bersama di ramadhan akan datang! ALLAHUAKHBAR... ALLAHUAKHBAR.... ALLAHUAKHBAR... WALIL LAHILHAM!

2 ulasan:

Apai Ngelai berkata...

salam bro skupang2,

memang dah kerja pembangkang bila nawaitu dah tukar kebatilan itu jadi lebih cerah dari akhirat.. sesatkan sedara islam, tapi bersekongkol dengan kafir harbi. Undi deme samalah juga undi DAP apa beza... bukti dah nampak sangat kat Sibu.

Selamat Hari Raya buat bro Skupang2 serta keluarga.. mohon maaf jika ada salah dan silap, makan minum kawan sepenjang bersama bro dulu minta dihalalkan.

sekupangdua berkata...

tiada dosa dan tertunggak dengan kawan wahai Apai...
teman doakan moga miker sentiasa sihat bersama keluarga dan mendoakan perjuangan tuan hidup selagi ada... Agi Idup Agi Gelaban!
sampaikan salam saya kepada keluarga dan rakan2 bloggers serawak... insyallah satu hari kita pasti duduk semeja insyallah...

p/s sekupang pun rindu sahabat apai yg seberang laut, bila lagi agaknya kita ketemu... jgn lupa bawak ikan masin... sarawak punyer ler yg import india tak power hahahaha

ANDA JUGA MUNGKIN MENCARI INI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Cerita kengkawan

YANG SEKUPANGDUA SELALU ROUND