09 November, 2013

BANK RAKYAT TIDAK PERIHATIN... HARAP DS MENTERI TAK TIDO


Seramai 31 orang yg terdiri dari ahli yang mempunyai saham di Bank Rakyat dinafikan Hak merekabila tidak dibenarkan masuk kedewan difahamkan masalah komunikasi. Semuanya bermula bila pihak Bank Rakyat lansung tiada budi bicara Ataupun timbang rasa terhadap rayuan ahli yg datang begitu jauh... 

Sebaik teman sampai di sana sempat singgah Di dewan Jubli Kuala Kangsar jam 10.16 Pagi tadi kelihatan Sekelompok dari ahli yg menunggu diluar pagar yg dikawal ketat. Kelihatan lebih ramai lagi ahli yg rata-rata berumur 40-60 Tahun setia menunggu dan berharap dapat masuk. 2 orang pegawai tetap dengan pendirian Meletakan kesalahan kepada pakcik dan makcik nie kerana lambat hadir... 


Alsan pegawai tersebut telak memaklumkan (notis) lebih awal tentang mesyuarat Agung wilayah perak di akhbar (akhbar apa teman idok tau), internet, dan mesin teler tentang mesyuarat yg diadakan hari ini. Jadi slah siapa yg datang lambat. Seorang lagi pegawainya menegaskan ' Mesyuarat nie untuk sesiapa yg ada masa tak paksa... ' menurut mereka apa yg teman dengor dema kata kat pakcik dan makcik yg sebaya pak dan ak dema nie.. apa ker maksudnya kalau menyusahkan jangan datang? Yang datang nie semua bermakna bank rakyat tak penting ker?

Melihat pada kejadian kesian jugak teman tengok Harapan pakcik dan makcik yg datang merata negeri perak. Ada yg datang dari Gerik, Taiping, Ipoh, Tanjung Malim, TeluK Intan dan Kuala Kngsar sendiri. Teman cadangkan apa kata ambik kp dema dan mintak pihak pentabiran pertimbangkan. Kalau mereka tidak dibolehkan Mengundi pun tak apa, kalau mereka tak dapat Cenderahati kehadiran pun tak apa tapi bagi lah dema elaun kehadiran RM100 yg setiap kehadiran tu. Pertimbangkan lah... kita kena ada peri kemanusiaan sikit... bagitau dema dan biarlah pengurusan menjelaskan Diatas pertimbangan mereka... mereka datang dengan harapan Dan saya juga percaya pihak bank pun ada sikap bertimbang rasa... diplomasi lah sikit... biar lah setidak-tidaknya mereka puas hati Dengan penjelasan serta rayuan mereka diambil berat...


Saya kata pertimbangkan kerana mereka datang dari jauh... duit tol,minyak dan makan minum mereka berbaloi juga kalau mendapat elaun kehadiran tersebut. Lagi pun apa yg dia orang katakan tak masuk akai... agak-agak ler pakcik dan makcik yg akan mendapat notis mesyuarat kat internet dan mesin teler... jangan la bingung sangat. Macam la pak cik tu nak tengok kat laman web dan pergi ke mesin teler semata-mata nak tengok notis. Difahamkan dema dan beberapa rakan teman yang menumpang lansung tak pernah dapat notis pasal mesyuarat...

Patut dengarlah apa yg dikeluhkan. ambik nama pak cik dan makcik serta yg kecewa dan katakan akan pertimbangkan. Mungkin korang membanggakan pihak majikan tapi sedarlah apa yg korang buat akan dilihat imej yang tak baik pada pihak bank dan kesannya amat embimbangkan. Ada korang pikir pasal negara? Kesannya nanti sebenarnya memang parah...


boleh ker saya masukan ke nie dalam blog... lambai (silakan)
dah kalau aibkan demantak payah ler datang. Suruh jer Berpuluh rela dan jawatankuasa HALAU

Pada pak menteri DS Ahmad Shabery Cheek Isu sekecil ini mungkin blh jadi bahan ceramah terutama PAS untuk hentam kerajaan. Padahal isu kecik jer bukan ramai mana. Teman terasa bila pakcik tu nyebut pakcik kutip nama dan akan adukan ke pejabat pendaftar. Kami undi Datuk Shabery mesti dua dengar keluh kesah hei rakyat. Dia usaha beli kertas A4 dan tunggu serta kutip nama-nama yg tak dpat masuk. Insyallah isnin nie pakcik 0egi ke pejabat pendaftar... tak kira lah kat Ipoh sekali pun. Dalam umornya yg dah lebih 60 tahun jangka teman pakcik nie mungkin amat terasa hina maklumlah Abang Li (gelor teman) nie sanggup datang dari taiping mengadu lansung tak ada tolak ansur.. Di taiping sampai pukul 11.30 pagi masih boleh daftar lagi masa lepas. yg datang pun bukannya dekat-dekat jauh-jauh... mungkin dema ingat RM100 tu kecik takat belanja beli cekelat jer tapi bagi kami yg dah pun jadi pesara nie besor yop. Lepas duit belanja makan seminggu.

Lagi seorang diantaranya yg datang dengan tiga ahli pun marah sangat bunyinya... bila dia kata ... Yop kumer nie datang dari teluk.intan mata-mata nak ke mesyuarat nie di Kuala Kangsor kot tak bagi masuk pun ambik la nama kumer dan pertimbangkan ini mengala bangla jer duduk berdiri luor pagor.

Seorang akak lagi kata yg dia duduk di kuala kangsar dan tahu buat di Kuale... sampai pagi nie akak baru tau. Lepas tu daftar sampai pukul 9.30 pagi tu lansung tak logik macamana dengan yg datang dari jauh tu. Kalau apa-apa jadi kat tgh jalan eksiden ker kemalangan ke ade ke dema nak ambik tahu dah kalau begini jadinya.

Seorang pakcik lagi yg baru hadir teman sempat menegur 'Baru sampai ker pakcik?' Idak dah lama sampai dema suruh pegi bank rakyat kat tebing ( Pejabat bank di tepi sungai perak) sesapa yg lambat... abih tu dema kata apa...tanya teman. Mana ada bukak pejabatnya hari nie cuti... naya jer awak kesana tadi. Memang begitulah alasan dan jawapan ygbteman dengor masa mula sampai di dewan. 

Teman sebenor ada urusan lain tapi disebabkan orang kampung nak menumpang jadi teman bawak ler sekali. Kesian juga teman sebab kalau berempat dn rm 400 hilang begitu saja. Dan berdesing telinga teman bila dema kata yg kami tak paksa datang kalau yg ada kelapangan bileh la datang. apakah untuk menafikan kehadiran ahli yg juga melabur paling tidak RM 500 dulu pun dema ada tanya pakcik atau makcik boleh melabur atau tidak RM 500 untuk beli share masa ahlu nak buat pinjaman dulu?

Apa pun dari pandangan teman. Kalau lah budget tak cukup jangan buat mesyuarat. Mansuhkan jer dan pulangkan balik duit dema. Kalau nak jimat bukan ini caranya... insyallah teman akan sapatkan senarai dan jumlah kehadiran dan kos untuk mesyuarat tersebut. Pada pakcik li teman dah tunaikan janji akan post apa yg terjadi pada mangsa. Pada pegawai berdua tu teman dah kata pada dema akan buat posting ni malah dia kata tak kisah... isu tak aan berakhir disini... insyallah saya akan sedaya upaya membela nasib pakcik makcik serta abang kakak yg kecewa nie... semampu mana saya akan bantu sehingga ke pak menteri supaya isu macam nie jangan dijadikan modal puak pembangkang diceramah dema. 

Banyak lagi yg teman dengor da yg kata kita nanti berpakat dah kalau kita tak dilayan dah jadi macam pendatang jer. Mana lah kami nak tau notis kat mesin duit (teller card) dan internet. Surat pun susah ker dema nak bagitau?  Tunggu le nanti kalau dah gini kita pakat ramai-ramai pegi bank keluorkan duit kita dan share dan carikler tempat laun (bank atau koperasi). 

Pakcik bagi tau saya yer... tadi pakcik tanya saya kalau boleh Boleh toling bawak pemberita ke encik... saya kata insyallah pakcik jangan risau yer. Pakcik dah macam bapak saya insyallah saya tak akan hampakan pakcik. Bagi tau bila dan dimana saya akan usahakan.

Semasa saya balik sempat juga tengok banner yg tergantung dan mula mengagak berpa pulak untuk GAINT BANNER dalam dewan. Kos nya dah tentu tak seberapa dengan yg patut dibayar kepada dema yg datang dari jauh.untuk mesyuarat nie jugak mau dekat 15 rela dan berpuluh lagi jawtankuasa... berapa pulak dema akan bayor utk kos persiapan termasuk untuk printing matter untuk majlis sebesar dewan JUBLI  yang mampu menampung swhungga 7 ribu orang nie. Insyallah saya akan kupas jika dapat buku minit mereka nanti.

Apa pun jika tidak ditangani isu nie oleh pendafyr syarikat dan koperasi... ia juga akan jadi bahan utk pembakang spin dan memburukan imej kerajaan. Kalau jadi apa pula mereka akan buat dan usaha membersihkan nama buruk kerajaan nanti. Jangan berak merata dan orang lain dapat busuk. Berintregiti serta diplomasi ler sikit. Bukan tak boleh diselesaikan dengan baik selain meninggalkan kesan yg amat parah kepada kerajaan. Dah kalau tak da duit jangan buat. Bagi pakcik lee insyallah saya akan cuba bantu dan wawarkan kepada ramai yg juga menjadi ahli kot mungkin dema juga nak amik keluar share pun boleh join nanti kalau lah perancangan itu jadi nanti

Apa pun tak terfikir teman bank yg kononnya membantu rakyat siap masuk TV3 dalam siri BERSAMA MU membantu yg dalam kesusahan sebaliknya hak dema dinafikan serta pulang dengan Aib... rasanya elok jangan ler lagi bagi komit kat Rancangan TV3 tu. Nampaknya 0erihatin benor sebaliknya macam hampeh diluar... lawan ego tetap lawan.... tunggu nanti teman akan kupaskan perbelanjaan dema dan nilai eset termasuk perlaburan pakcik dan makcik nie kat Bank Rakyat... #ShaberyCheek #NajibRazak



6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

pmasalah yang hanya didgr dr sblh pihak..xtaw cite pas2 main hentam dlm blog..invite ler makcik n pakcik 2 bc skali blog ni..skurg2nye deme rs bangga sket..

Tanpa Nama berkata...

Hurm...dptkn dlu pnjelasan kdua2 pihak...bkn sng2 je nk pakat hasut org kuar share atau tukar bank bagai...msti boleh selesai..siap post gmbr staf yg tak thn tu...haha..berani...

Salatus Salatin berkata...

Salam Bro,
tolong linkkan blog aku. Selamat berjuang. Terima kasih.
http://salatusalatin.blogspot.com/

Tanpa Nama berkata...

Gua setuju sama lu, pak sedara gua pun pergi, sepatutnya dia pergi dengan anaknya. Kebetulan anak dia tak sihat jadi dia nekad pergi juga dengan menaiki bas dari Ipoh sampai jam10.05 pagi pun tidak dibenarkan masuk

Kebetulan ada seorang pakcik lagi yg juga sampai satu masa dengan dia, pakcik tu pula sama seperti dia, datang dari GERIK pun terima nasib yang sama

Apa yang pak sedara gua kata sudah cuba merayu kepada pegawai tersebut, di merayu tidak dapat bersama bermesyuarat atau masuk kedalam dewan tidak apa tapi berharap pihak urusetia ambil nama yang hadir tanda hadir.

Sebaliknya pegawai tersebut lansung tidak memberi ruang atau peluang dan tidak mahu bawa nama-nama mereka dan mengajukan kepada pegawai atasan

Memang pak sedara gua pun cakap yang sama seperti dalam blog ini. Pegawai tersebut kata bahawa mesyuarat ini untuk yang ada kelapangan sahaja jadi kalau ada urusan dan menjadi sebab sampai lewat tak payah lah susah payah untuk hadir

Nanti gua bagi kat lu pak sedara gua punya kontek nombor telepon dia, lu tanya lah sendiri nanti pada orang yang punya badan

mattrue.blogspot.com berkata...

Salam yob, Ds Shebeery udah menjawat menteri lain, utk mkluman yob yong kalau kata bank rakyat tidak perihatin adalah keterlaluan sbb kehadiran pd kali ini melebihi jumlah tahun lepas di taiping, bahkan melebihi had dewan utk bersidang, tidak mengapa jgn bersedih dan jgn brdukacita, sesuatu perkara yg tidak jelas terus bersemuka dgn pihak terbabit, tidsk boleh pd masa itu, lakukan pada masa yg sesuai..wallahu'alam.

Tanpa Nama berkata...

Cakap mmg senang

ANDA JUGA MUNGKIN MENCARI INI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Cerita kengkawan

YANG SEKUPANGDUA SELALU ROUND