20 November, 2013

TAMAK ATAU TAK YAKIN HANTUI CALON MUKTAMAR PAS


Menepuk dulang yg berisi air... akhirnya tetpercik kat muka sendiri. Itulah keaudahannya. Sebelum nie bukan main lagi terutama calon pas yg bukan main lagi sibuk pertikaikan calon orang UMNO semasa mesyuarat pemilihan agung Umno yg baru jer selesai diadakan pemilihan buat pertama begitu berani ruang seluas-luasnya diperingkat akar umbi atau dicawangan bagi ahli memilih calon kesukaan mereka. Macam ayam berak kapur jer lakunya mereka nie yg riuh sekampung pasal telue sebijik. Habis segala umpat dan fitnah ditaburkan kononnya banyak yang akan menjatuhkan pemimpin yg sedia ada

bukan setakat itu saja pelbagai tomahan serta fitnah dilemparkan macam dia orang pulak yang jadi calon. Sepanjang teman ikuti pemilihan serta memilih tak sekupang pun teman dapat tak kira ler dari calon ketua bahagian, barisan  ajk serta lain-lain post atau jawatan yg dipertandingkan. Kalau diikutkan kalau lah nak menang seperti yg digitnahkan mereka mau calon kena keluar ratusan ribu untuk bertanding sekecil jawatan bermula dari ajk ataupun yg lebih besar oeringkat bahagian itu sendiri. Malah pemilihan terbuka dengan undi sulit dari setiap pemilih tidakndaoat menjanjikan kemenangan mutlak pada mana-mana calon. 

Sebaliknya PAS sebenarnya makin kecut seandainya kalau pemilihan mereka pula jika kaedah yg sama digunakan oleh mereka. Ini semua mula dirasai malah kalau diikutkan pada senarai calon mereka pun paling jelas tidak telus lansung. Kita boleh katakan bula melihat senarai calon membuktikan mereka nampak gayanya tidak dapat menyembunyikan keresahan mereka bila menolak soal demokrasi kepada pemilih yg bakal menentukan siapa yg mampu menang... 

Beberapa insiden sebelum ini nampak gayanya buat calon makin goyah... semacam tamak atau tidak yakin dengan pemilih yg bakal menentukan kemenangan mereka. Isu lebih 3000 ahli di Sg Limau memberi undi kepada calon BN, isu PAS pulau mutiara mula bangkit menentang sahabat serta ciom molot ketua menteri dan boss roket mereka amat membimbangkan mereka. Bagaimana mahu menolak kepala roket yg banyak berjasa kepada mereka. Kalai dinafikan boss roket nie alamat la PAS confirm bungkus disetiqp kerusi yg sipertandingkan samada si PRK ataupun PRU 13 yang lalu

Bila UMNO lebih berani membuka ruang kepada akar umbi mereka pulak makin bisu senyap menyorok. Apa tah lagi bila sebarang pencalonan hanya dibenarkan bertanding hanya satu jawatan sahaja bertambahbler berpeluh telor ler dema. Bukan setakat itu malah cadangan mengunakan ink atau calit dakwat kejari pengundi yg mereka sendiri cadangkan bila melalak macam betuk mat yeh diatas jalan pun mereka tak buat. Bukan PAS... roket dan parti mata lebam pun membisu macam cencorot lakunya... nak mampos kalau mereka sendiri buat... pakat lebuh ler harapan untuk haliba kuasa. 

Segala nya membuktikan bila calon tertinggi Hadi Awang menang tanpa bertanding. Dulu bukan main hemtam konon mempertikaikan jawatan DS Najib tidak dipertandingkan konon. Kenapabpulak presisen Hadi awang tidak dipertandingkan? Kenapa tak beri akar umbi yg buat keputusan? Begitu juga siperingkat naib dan yg lain-lain kenapa tak berani beri peringkat akar umbi tentukan?

Akhirnya mereka pakat senyap dan jadi bisu untuk selamatkan diri yg haloba untuk meneng jawatan tertinggi. Malah kita boleh melihat bagaimana terserlah kebimbangan mereka bila angkara takut bungkus atau kalah kelima-lima yg mencuba nasib bertanding timbalanbpresiden tak segan silu bertanding jawatan naib jugak dalam masa yg sama. Macam biasalah kalau bungkus pakat meletak harapan jawatan lain... takut, tamak atau tak yakin dengan undi dari akar umbi... itu resolusi yg kena tepat dengan pertandingan kali ini...

Huzam Musa, Mat Tabu, Tuan berahim, Mat Amar dan Siudin Ayub juga bertanding di peringkat naib dan timbalan presiden. Sekarang apa cerita... dulu bukan main kutuk pelbagai dan sikurap penyibuk sekarang nie apandah jasi? Komer ingat tak sebelum nie ada perumpamaan seperti si anak babi jalan tunduk... sindri mau ingat la... hehehe....

2 ulasan:

Awanama berkata...

WAYANG PAS Munafik kpd suluruh pencacai mereka!!
esok lusa cium kaki DAP balik.. Hadi akan pelok Kit Sial mcm saudara.. hahaha wayang MUNAFIK PAS!!

Awanama berkata...

Pas ni memanglah cakap tak serupa bikin. So semua orang dah tahu. Hanya yang bebal saja masih menyokong.

ANDA JUGA MUNGKIN MENCARI INI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Cerita kengkawan

YANG SEKUPANGDUA SELALU ROUND