12 Jun, 2014

SUP BABI HIDANGAN UNTUK ORANG ISLAM @ HADZMAN HAJI JONNY #JAIS


Baru sebentar tadi teman terbaca isu yg diutarakan oleh sahabat teman di Kucing, Sarawak. Sdr Hadzman Hj Jonny melahirkan rasa yang amat terkejut bila mengetahui ada gerai yang kononnya taukehnya beristerikan Indon menjual sup kononnya 'Sup SOTO AYAM' lebih menjijikan lagi warga indon tersebut mengaku sebagai seorang penganut atau beragama Islam... (Gambar : Kaki Babi)

Kejadian ini berlaku di pusat membeli belah The Spring, Jalan Simpang Tiga, Kuching. Pada 10 /06/14 Dia bersama dua orang rakan lebih kurang jam 7:40 pm ketika menikmati makanan di WARUNG RASA INDONESIA yang terletak di Tingkat 1 The Spring Foodbazaar (Food Court) mula merasa curiga dan mengesyaki menu SOTO AYAM SEMARANG yang dihidangkan menggunakan sup kaki khinzir dan bukannya sapi (Lembu).   


Atas rasa ketidak puasan hati Beliau terus menerjah kauter dan memeriksa apa yang ada dalam periuk sup peniaga tersebut. mengejutkan kerana cukup jelas daging dan tulang didalam sup tersebut nyata bukan dari daging ayam atau lembu, bertambah mengejutkan bila dia cuba bertanya kepada seorang Amoi yg kebetulan lalu disitu dengan menunjukan gambar ketulan daging  kepada nya untuk mengetahui apakah sebenarnya daging tersebut... maka cukup jelas dia menjawab itu daging BABI... 

Kita sebelum ini dikejutkan dengan peniaga Cina yg mengusahakan Bihun Istimewa dengan menggunakan logo halal tanpa merujuk ataupun kebenaran JAKIM, kilangnya yg kotor dan jijik dilihat tidak mementingkan kebersihan. selepas itu kita juga dikejutkan bagaimana Kilang Bebola ikan yg juga dimiliki oleh taukeh cina juga begitu kotor dan tidak mengikut kehendak piawaian JAKIM diambil mudah...  

Sudah tiba masanya kita sebagai rakyat mendedahkan segala laba yg diperolehi oleh mereka terutamanya peniaga yg menggunakan pekerja indon, bangla serta myanmar menipu dengan mengaku sebagai seorang Islam sebaliknya hanya memetingkan keuntungan taukeh-taukeh mereka tanpa rasa bersalah. pihak JAKIM rasanya sudah patut ada unit TASK Force untuk terus buat siasatan apabila ada kes yang diadu atau diceritakan oleh rakyat terutamanya Umat Islam  

Posting di FB Hadman Haji Johny.."INI KAKI BABI LEH", AWAS UMAT ISLAM MAKAN DI FOODCOURT DI KUCHING

Assalamu’alaikum warahmatullahi wa barakatuhu.
Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang Ya ALLAH ampunilah dosa saya seandai apa yang apa saya tulis ini tidak tepat dan seandai nya tepat ia nya keizinan yang maha-Esa.

1.Kejadian ini berlaku di pusat membeli belah The Spring, Jalan Simpang Tiga, Kuching. Pada 10 /06/14 saya bersama dua orang rakan lebih kurang jam 7:40 pm ketika menikmati makanan di WARUNG RASA INDONESIA yang terletak di Tingkat 1 The Spring Foodbazaar (Food Court) saya merasa curiga dan mengesyaki menu SOTO AYAM SEMARANG yang dihidangkan menggunakan sup kaki khinzir dan bukannya sapi (Lembu).
2.Kejadian di sedari apabila salah seorang rakan saya telah ternampak "tulang yang agak meragukan" dalam periuk belanga sup restoren tersebut dan memberitahu saya. Perasaan was-was membuatkan saya terus pergi ke kaunter warung tersebut dan menggesa petugas warung berkenaan membuka periuk belanga serta mengaut isi sup itu. MASYA ALLAH, terkejut saya kerana "keping-kepingan daging" sup tersebut tidak langsung menyerupai potongan-potongan daging lembu atau ayam.
3.Lagi mengeruhkan keadaan apabila salah seorang pekerja di premis tersebut berbohong mendakwa dirinya sebagai seorang penganut agama Islam berasal daripada Indonesia. dan berkahwin dengan orang tempatan berbangsa Cina yang empunya warung tersebut. Saya dan rakan terus menyiasat latar belakang suaminya dan mendapati beliau mengusahakan sebuah non-halal restoran yang terletak di Batu Tiga. (Nama kedai tersebut saya akan dedahkan nanti).
4.Sebelum meninggalkan permis berkenaan, saya menunjukkan gambar tersebut dan bertanya apakah makanan itu kepada sorang amoi Cina yang berkebetulan lalu di sana. Dia memerhati gambar tersebut dan tanpa ragu menjawab, "INI KAKI BABI LEH!!!"
5.Aduan secara resmi telah saya laporkan semalam di Jabatan Agama Islam Sarawak (JAIS) Bhg Penguatkuasaan Halal, Tingkat 12 Kompleks Islam Sarawak agar tindakan dan siasatan lanjut dapat diambil untuk memastikan tiada lagi umat Islam di negeri ini tertipu demi agama, bangsa dan negara.
6. Lokasi premis tsb terletak di kawasan masyarakat majmuk pelbagai bangsa dan kepercayaan agama. Sepatutnya sbg kewajipan pengusaha premis meletakan tanda amaran "Non Halal Food" kpd pelanggan 
cerita penuh (klik) disini



1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

WUJUDKAN UNDANG YG MEMBOLIHKAN MEREKA INI DI PENJARA DAN DI ROTAN ROTAN ROTAN. BAGI PENGAJARAN PADA SIKAFIR LAKNAT NI

ANDA JUGA MUNGKIN MENCARI INI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Cerita kengkawan

YANG SEKUPANGDUA SELALU ROUND