20 April, 2009

DILEMA UMNO DI PENANTI - "TO BE OR NOT TO BE"


Dari sebuah petikan yang terkenal dari William Shakespear - 'Hamlet':

To be or not to be, that is the question;Whether 'tis nobler in the mind to suffer.The slings and arrows of outrageous fortune,Or to take arms against a sea of troubles, And by opposing, end them. To die, to sleep;No more; and by a sleep to say we end The heartache........." .
Berbagai-bagai pendapat diutarakan dengan persoalan wajarkah UMNO / BN mencalonkan calon untuk pertandingan kecil di DUN Penanti?. Mungkin Pucuk Pimpinan Umno juga berada dalam keadaan "Nak atau Tak Nak" !.Sehingga Satu konkulisif konkrit tidak diberi oleh pucuk Pimpinan UMNO Berbagai-bagai pendapat akan sentiasa disuarakan oleh pelbagai pihak:
Bekas Perdana Menteri Tun Dr.Mahathir Mohamad pula berkata Umno perlu bertanding.Negarawan Tun memberi alasan; tidak wajar bagi UMNO membuat keputusan berdasarkan pada populariti parti di sesuatu kawasan.Umno perlu bertanding jika tidak ia akan mengecewakan ahli parti dan pemyokong BN di kawasan tersebut ;selain memcemarkan semangat dan maruah pejuang parti terdahulu.
Persoalan Timbul:
1. Rakyat tidak seharusnya dipaksa untuk mengundi memileh sekali lagi wakil rakyat dalam setahun tiga kali di DUN Penanti.Pertama kali di Pilihan Raya Umum ,kedua di Pilihanraya Kecil Kawasan Parlimen Permatang Pauh dan kali ketiga pilihanraya kecil di DUN Penanti sekali lagi.
2. Apakah perlu membelanjakan wang rakyat yang banyak perlu berbelanja keatas SPR dan Pihak Polis dalam setiap pilhanraya kecil?.
3.Apakah proses demokrasi negara ini telah salah dipergunakan oleh segelintir dari parti politik pembangkang untuk desepsi politik mereka?.Pilihan raya kecil DUN Penanti sebenarnya boleh dielakan sekiranya pengurusan parti politik tersebut di tadbir secara lebih profenalisma.
4. Bagi UMNO menang atau kalah tidak memberi apa-apa perubahan berlaku dalam kerajaan negeri.Kerana kerajaan negeri yang ada ditangan PR sukar di ambil alih dengan hanya satu kerusi di DUN Penanti.
Seperti biasa Pemimpin PKR DSAI mula berkokok dan menyatakan bahawa pilihan raya kecil bukanlah satu pembaziran ia adalah hak rakyat untuk memileh pemimpin mereka.Inilah di fahami oleh puak-puak PKR ini.Tetapi bagi UMNO keputusan "Nak atau Tak nak bertanding" perlu memikirkan "Be or Not Be" petikan dari William Shakspear di atas...renungkan dan fikirkan pasti dapat jawapannya!!!.Kami akan sentiasa menyokong keputusan yang bakal diambil oleh pucuk pimpinan UMNO.

4 ulasan:

AbgTuah berkata...

SALAM BRO SEKUPANGDUA...

DIHARAPKAN IANYA ADALAH TO BE..PANTANG PERJUANG MENGALAH SEBELUM BERJUANG..

TAPI KALAU DI FIKIRKAN ASPEK PEMBAZIRAN MASA, WANG DAN TENAGA DIDALAM KEADAAN KEMELESETAN EKONOMI NI TENTULAH IANYA TAK WAJAR DI TERUSKAN...

P/S: BRO..KALAU LETAK COUNTER TENTU LAGI ELOK BLOG NI KERANA KAWAN PASTI BLOG NI AKAN HIT...

AbgTuah berkata...

SALAM MAMAK...SYABAS..HEBAT ARTIKEL MAMAK NI SIAP DENGAN SHAKESPEARE.

ddinbunga berkata...

As'kum, bior sama - sama perabih yeop... kalau UMNO tak bertanding, AN War boleh save duit yang US dan Singapore bagi yeop... jadi bior kita lawan, sama - sama keluor belanja bagi perabih...

Rakyat kalau bising sebab ekonomi lingkup... bior kan deme rase.... nak mengkedarah pun susah suruh deme minta duit dgn AN War.

p/s... yeop rajin-rajin le ke blog teman sama.

sekupangdua berkata...

t kasih kengkawan semua... biar jasad hancur namun perosak bangsa akan tetap kita temour

ANDA JUGA MUNGKIN MENCARI INI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Cerita kengkawan

YANG SEKUPANGDUA SELALU ROUND