24 Mei, 2009

PENANTI... APAKAH REALITINYA?

Setelah mengetahui 4 calon yang akan bertanding, sekupangdua suka mendengar cerita pelbagai tekaan dan TAJUK SIDANG di kedai kopi dan tempat-tempat tumpuan termasuk dari mulut rakyat dan juga dari mulut-mulut pakar politik dan termasuk adun-adun sendiri. pelbagai andaian dari mereka, antara suara-suara anti negeri berSULTAN atau pakar mengkafirkan orang sehinggalah pakcik-pakcik tua yang teman jumpa di kampung-kampung yg sehingga kini masih bersyukur dengan sisa-sisa usia hayat di dunia, macam-macam yang di suarakan!

Bagi mereka yang menggelarkan duduk sebumbung 'PAKATAN RAKYAT' yg sehingga kini masih tak nampak lambang PR di kertas undi masih tak jemu menyebut 'BN PENAKUT', REALITI nya ... adakah benar? dimana takutnya? takut keluparlimen ar modal berkempen ataupun takut jumpa calon PKR sampai tak cukup tanah nak lari! kenapa lak nak takut sedangkan masa anwar bertanding kerusi bininya di permatang pauh tak pulak lari mencanang! jadi dimana takutnya BN dan mereka sendiri mengatakan sebabkan utamanya adalah kerana tidak mahu terjerat didalam perangkap PKR yang sedang mencipta gelombang rakyat dimana mahu mulut rakyat menterjemahkan sebagai ambang kehancuran BN walaupun sekarang kemulut politik yang berpanjangan membosankan rakyat dan sekali gus merugikan rakyat selaa alkisah mereka ini,

Teringat sekupangdua bila salah seorang hamba allah bertanya kepada teman, kalaulah di himpun semua belanja (wang yg di pergunakan semasa kemelut) termasuk belanja yang nak dikeluarkan untuk mengadakan pilihanraya negeri yang pastinya bakal menelan puluhan juta ringgit, kalau dibagi pada rakyat mau ker sorang boleh dapat seribu ringgit dari membazir keran kerenah pakatan rakyat? jawab teman MUNGKIN DAN MUNGKIN LEBIH DARI TU? Sambil tersenyum pakcik tersebut kata elokler bagi kat rakyat dari sebab dema duit tu habis, apa yang rakyat dapat? dah meluat nengoknyer! sebiji jamban (tandas) pun tak dema buat utk orang kampung ni, sambungnya lagi.

Tentang PAS pulak, dah terbukti tiada peluang meraih KETUA MENTERI 1, nampak sangat Anwar hilang toloransi atau pertimbangan walaupun pernah mengatakan boleh bincang! Ataupun tak mahu kengkawan gabungan ikut serta kerana ini plan niPlan nuar sendiri, mana boleh dia merangka gemilangnya kawan-kawan yang dapat, mungkin juga mereka mahu berkesudahan hanya nama Anwar dan PKR menjadi sebutan rakyat! kalau nak plan lah sendiri suruh dan aturkan mana adun yg perlu diletakan jawatan dan bertanding semula, bukan susah cari jer calon yg memang tak popular arah letak jawatan, kemudian bertanding semula dan maklum pasti menang balik, ulang dan ulang balik, cukup 3 atau 4 tempat diadakan pilihanraya semula tentu rakyat akan bercakap 'sekarang BN dah lebur kerana semua pilihanraya PAS yang menang. Ada logik juga dalam mencipta gelombang rakyat kononnya, kalau difikirkan memang ada dan tepat berdasar buktinya bila kita maklum semua yg bertanding dari PKR kecuali di kelantan dan bukit gantang jer yg berbeza kerana kematian adun PAS! selebihnya semua datang dari PKR sendiri! bukit selambau, permatang pauh, penanti, bukit lenjan (tak jadi kerana kita jelas tahu yg cukup rapat dgn DAP dan PAS), yb osman jailu dan yb jamaluddin radhi. Kecuali yb Osman jailu dan yb Jamaluddin yg mereka cerita keburukan tetapi menyedari awal bertindak keluar dan istihar menjadi calon bebas.

Teman sendiri yakin perpindahan mereka mendapat sokongan rakyat kerana mereka memang yang disenangi rakyat... buktinya selepas saja peristiwa itu dikedua-dua dun mereka naik banner dan poster yg mengatakan sokongan serta ucap terima kasih, malah menganggap sebagai hero kerana berani menentang mereka-mereka yg anti pembohong kepada rakyat yang sememangnya menjadi harapan rakyat mencari pemimpin yang berjuang untuk rakyat

kita jangan lupa di penanti nanti kita boleh melihat dengan tenang apa akan jadi bila PKR membuka gelanggang sabung dan mengajak yang lain bertaruh sementara taji hanya mereka yang boleh digunakan... almaklumlah tuan rumah! yang pasti dan tentu ada mencerca, menghina, memaki, mengumpat, mengutuk, berbohong dan selebihnya yang teramat sedikit bersyukur serta berterima kasih. cuba tengok berapa kerat janji PKR kepada rakyat yang akan dijanjikan anwar, mungkin lansung tak ada sebab terlalu syok memaki sambil berbohong! apa yang pasti... janji yang rakyat tak mintak ... dah tentu anwar mengotakan janjinya untuk sentiasa ada adun PKR yang akan letak jawatan.

kita tengok pulak macamana PAS 'hidung tak mancung pipi tersorong-sorong', mungkin yang fanatik dan penyokong kuat parti tidak akan ke penanti hanya kerana mahu menegak bendera bulan putih di peperangan yang lansung tak babitkan mereka. perlu bersabar dan ingat, seandainya adalah seseorang yang mencabut bendera atau poster pemimpin PAS dan DAP dia tidak bersalah tau! sebab yang bertanding cuma PKR dan lambang mata lebam jugak yang tertera dalam kertas undi! jadi janganlah sibuk... bukan apa takut nanti kawan sendiri tegur 'apasal lak ko menyibuk pulak... PKR yang bertanding ko yang over acting! dah ler suruh blah, macam tak reti bahasa lak!

Pilihanraya di penanti tetap muncul, kalah menag tentu adat, kalau dah confirm rakyat menyokong ideologi PKR oleh anwar, tak semestinya sekadar menang, perlu dilihat bagaimanan sokongan mengikut saluran mengundi, sepatutnya duduk goyang kaki pun menang tapi jangan terlalu angkuh menyangka rakyat itu bodoh dan senang ditipu serta dikelentong. bukan apa takut tiba-tiba sakit jantung nanti.

Kepada Pas bersabarlah, ini sebenarnya game monopoli yang dihostkan anwar, jangan terjebak! pelik kalau anwar tak kasi chan walhal dia sampai hilang suara kononya boleh bertolak ansur sesama rakan, TOLAK ANSOR APA BENDANYA! TOLAK KE TEMBOLOK DIA ADA LER! kenaler beringat kalau dah macam ni kawan amendanya. belasah jer kalau dah sifat haram jadah! kadang-kadang buka lah jugak hati tu mendegar dari luar dan menilai betui ke tak, kerana suara luar tu sebenarnya suara rakyat! dengar suaranya sampai sekampung tapi tunduk bila melintas depan dia, teman tak sanggup rasanya apalagi kalau jadi penyibuk di penanti nanti

KITA TENGO PENANTI, silap-silap PAS pun termasuk dalam senarai nama yang akan dikutuk dan di hentam! kerana apa, kerana berani melawan dan tak tau malu. penanti juga di lihat tiada kompromi dan peluang Pas meletakkan calon serta confirm hilang peluang PAS sebagai KETUA MENTERI 1, TAKBIR!

P/s ESOK TEMAN BONGKAR SATU PERISTIWA ANTARA TEMAN DAN YB JAMALUDDIN YANG MENGKOMER KATA DIA TAK BAIK HATI....

Tiada ulasan:

ANDA JUGA MUNGKIN MENCARI INI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Cerita kengkawan

YANG SEKUPANGDUA SELALU ROUND