07 Ogos, 2013

PESAKIT BUAT SENDIRI MESIN DIALISIS DARI PERKAKAS DAPUR

Tiga kali seminggu, Hu Songwen, seorang lelaki China yang menderita penyakit buah pinggang duduk di atas tandas kecil di rumahnya yang terletak di timur China dan merawat dirinya dengan mesin dialisis buatan sendiri. Mesin dialisis itu dibuat daripada perkakas dapur dan instrumen perubatan lama selepas dia tidak mampu membayar bil hospital.



Dia adalah seorang pelajar kolej apabila didiagnosis pada tahun 1993 dengan penyakit buah pinggang, yang bermaksud bahan buangan tidak boleh dikeluarkan daripada darahnya.
Dia kemudian menjalani rawatan dialisis di hospital tetapi kehabisan simpanan setelah enam tahun berlalu. Penyelesaian kepada masalah itu ialah dengan mewujudkan mesin sendiri untuk mengurangkan kos perubatan yang sangat mahal. Dia tetap menggunakan mesin home made itu walaupun pada hakikatnya dua kawannya telah meninggal dunia selepas membuat dan menggunakan mesin yang sama.

Mesin ini berfungsi seperti buah pinggang luaran. Ia terdiri daripada dua petak yang disambungkan oleh membran (seperti struktur filem yang membolehkan hanya sesetengah zarah melaluinya). Darah dipam melalui separuh daripada mesin itu, manakala cecair dialisis dipam melalui bahagian separuh yang lain. Hu membuat cecair dialisis dengan mencampurkan kalium klorida, natrium klorida dan natrium karbonat hidrogen (bikarbonat) ke dalam air yang ditapis. Untuk rawatan, dia memasukkan dua tiub ke dalam tangannya, yang kemudian disambungkan kepada mesin dialisis itu. Darah dipam keluar lengannya melalui salah satu tiub, ditapis dan kemudian kembali ke tubuhnya melalui tiub lain.

source photo: Imaginechina / Rex Features

Penyakit buah pinggang Hu bermakna dia terdedah kepada bahaya tinggi tahap mineral kalium dan natrium dalam darah. Jadi dia mencipta penyelesaian dialisis yang mempunyai tahap yang sama dengan kalium dan natrium darah manusia yang sihat. Keadaan Hu juga bermakna dia mempunyai tahap asid yang tinggi dalam cecair badan beliau. Ini boleh ditangani dengan memasukkan bikarbonat ke dalam badannya.

Doktor memberi amaran bahawa Hu menghadapi risiko jangkitan serius serta komplikasi jangka panjang kerana tidak menggunakan air steril untuk membuat cecair. Tetapi Hu, yang tinggal dengan ibunya yang berusia 81 tahun di Qutang perbandaran Provinsi Jiangsu, mengatakan dia mempunyai pilihan yang terhad.

Hu telah ditawarkan bantuan perubatan oleh Kerajaan apabila cerita beliau dilaporkan dalam Southern Weekly. Dana itu akan membawa kos rawatan hospital turun ke tahap yang sama seperti rawatan di rumah Hu. Walau bagaimanapun, Hu berkata dia keberatan untuk mendapatkan perubatan itu kerana hospital terdekat rumahnya masih sangat jauh dan sesak.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

End Stage Renal Failure, penyakit takde air kencing, pentingnya air kencing, jika takde dan darahnya tak didialyse, ke alam Barzakh la die. Mudahnya nikmat ditarik dan mudahnya manusia dimatikan, sekian bnyk saluran darah dlm bdn, jika salah satunya yg ke otak atau yg ke jantung tersumbat, stroke / heart attack lah jadinya, nasib baik mati terus, nasib tak baik, vege.

ANDA JUGA MUNGKIN MENCARI INI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Cerita kengkawan

YANG SEKUPANGDUA SELALU ROUND