03 Mac, 2013

GAGAL DARURATKAN SABAH SATELAH GAGAL MENAWAN HATI RAKYAT?


Mudah jer... Gagal dapatkan undi Sabah, gagal lembukan orang Sabah, jalan terbaik daruratkan Sabah? Sekadar pandangan dan apa yang teman baca keluhan pelbagai pihak terhadap kejadian kematian dua pejuang negara di lahat datu Sabah, bagi teman penghina serta kononnya lakunan BN atau UMNO yanh telah diputar belitkan oleh haram jadah Tian dan sora kedajalan memang tak boleh diampun, dema bileh ler berlakun mati macam di Bersih tempohari, begitu juga semasa ceramah pas di sini pun bila salah seorang hadiran yang juga merupakan ahli PAS sendiri pun yang meninggal tidak diendah (KLIK)... Memang spesis Pakatan Roket nie HARAM JADAH! 

Janda HARAM JADAH!!!

Dalam negara mengalami kesedihan terhadap dua anggota VAT69 yg terkorban nampaknya bukan main lagi haram jadah yg tampil tunjuk betapa busuknya hati dema? Sudahlah sebelum ini undi POS @ undi polis dan tentera mahu dinafikan semasa bersih, kali ini untuk apa pula penghinaan terhadap dua wira negara yang terkorban demi memastikan negara tetap terus aman, termasuk juga untuk semua haram jadah yg duduk di malaysia macam dema

Mungkin ada logik nya bila sabah sukar ditawan untuk megundi, tentu tidak menguntungkan mereka, jadi ada lagi baik praktikan teori yahudi dengan adakan huru hara supaya dapat didaruratkan, bukan kah ini cara mudah untuk menghalang dari kebangkitan suara rakyat yang cintakan keamanan? Untuk menang bukan mustahil dan bukan heran kepada mereka-mereka yang berhati dajal akan buat apa saja termasuk kalau terkorban nyawa sekali pun janji dapat menakluk negara...

Kesilapan yang paling besar mereka lakukan bila menilai darurat bakal berlaku jika ada kejadian begini sebaliknya dema lupa POLIS juga sebenarnya terlibat dalam operasi begini, kantoi dengan teknikal yang tak dujangka maka timbul lah pulak persoalan yang mahu dikelirukan kononnya pemimpin negara diheret mahu dipersalahkan, oersoalan yang ditimbulkan bukan pengorbanan dua pejuang negara sebaliknya kenapa POLIS bukan TENTERA seperti mana yang dema hendakan sangat tu...

Teman tertarik dengan kupasan salah seorang rakan didalam FB beliau... Kenapa POLIS tetapi bukan TENTERA... 
Persoalan Kenapa polis tak tentera?

1) jika kita guna tentera dahulu bermakna kita dalam perang dengan Sultan SULU.

2) Juga bermakna kita mengiktiraf Sultan Sulu secara lansung sebagai kerajaan yang sah yang mengistiharkan perang kepada kita.

3)Dan jika ini berlaku ianya akan tertakluk kepada Geneva Convention dan beberapa protocol antarabangsa.

Jika Polis sebagai pemerintah operasi bermakna

1) kita masih anggap mereka itu penjenayah dan penceroboh bukan combatant perang.

2) Polis kita akan menangkap dan menahan (perkatannya untuk polis ialah menahan bukan menawan - Menawan ialah perkataan Tentera ada beza di antara keduanya)

3) Untuk mengelakkan mereka menjadi Tawanan Perang. Cukup sekadar sebagai tahanan penjenayah. Maka tuduahn di Mahkamah Awam boleh di lakukan. Seperti tuduhan yang boleh kita buat di atas lanun Somalia yang kita tahan sedikit masa lalu. Mereka tidak di anggap tawanan perang.

4) Boleh di ektradisikan dengan lebih mudah ke Filipina. Kalau tindakan ketenteraan atau kita anggap perang susah nak bicara dan mana nak tempatkan mereka dan diklasifikasikan mereka ini? Maka jadilah macam kisah CIA dan Black Sitenya untuk WAR on TERROR mereka. Kita kena la buat macam Guantonamo BAy juga. Susah macam tu.

Itu sebab kita mengambil langkah Polis dahulu. Jika tentera ambil alih sudah jadi kes lain.

Jika keadaan tidak boleh di kawal lagi maka LOCAR AREA EMERGENCY (darurat setempat) boleh di isytiharkan

Ianya seperti darurat waktu ribut banjir New Orleans dahulu- tentera USA ambil alih bukan lagi polis tempatan)

Dalam keadaan ini bermakna bukan satu negara Malaysia darurat dan bukanlah bermakna perang kerajaan Malaysia dan Sultan Sulu. Darurat hanya untuk keselamatan sahaja dan LOCAL AREA SAHAJA. Rasanya bukan seluruh Lahad Datu pun.Hanya kawsan pencerobohannya sahaja. Nampak hati-hatinya dan telitinya Kerajaan dalam hal ini? Menurut langkah satu persatu?

Nota Tambahan. Ingat kes Maunah dahulu? Mula-mula polis. Kemudian Tentera ambil alih. Dan setelah tentera ambil alih tuduhan kepada Mohd Amin (ketua Almaunah)yang membawa hukuman mati ialah tuduhan mengistiharkan perang kepada YAng Di Pertuan Agung. Beliau tidak di tuduh sebagai orang awam iaitu tuduhan Membunuh (i.e; Bunuh polis SB tu). Beliau di tuduh sebagai combatant Perang.

Persoalan sempadan bolos. Mereka masuk sikit demi sedikit dengan bot pancung dalam kawasan yang mana sempadan adalah kabur dan menjadi tradisi penduduk tempatan berulang alik. Lagi pun kawasannya luas.

Tiada ada negara dalam dunia yang tidak di tembusi sempadannya. Yang sukar sedikit ialah Israel dan Vatican. Israel sebab temboknya dan Vatican City sebab di dindingnya dan juga di kepung oleh bandar Rom. Hatta USA pun sering di cerobohi sempadannya oleh orang Mexico. Negara China yang terkenal dengan Gerat wallnya sering di cerobohi orang bangsa Mongolia Nomad atau bangsa padang steppe yang berulang-alik (serupa dengan kes Lahad datu - golongan yang tidak mempunyai sempadan).

Hatta Mekah pun pernah di cerobohi oleh bukan Islam. (tidak ada kaitan dengan kes ini sekadar contoh perbandingan bahawa secanggih mana pertahanan pun dengan izinNya bocor juga)

Komen : Pasukan yang terlibat bukan unit biasa. Unit komando PDRM ialah attachment a-unit tindakan khas(UTK), attachment b-very able trooper 69(VAT69) dibawah pasukan gerakan khas(PGK). UTK lebih menyerupai police SWAT,manakala VAT69 lebih kepada peperangan hutan dan gerila. Komando PGA dikenali sbgai tiger platoon dari 2 Bn PGA...komando di bawah ATM adalah gerup gerak khas(GGK) iaitu 21 RGK,22 RGK,11 RGK dari Tentera darat..PASKAL pula dari TLDM..PASKAU dari TUDM..Ia tertakluk dlm majlis keselamatan negara(MKN) arahan NO. 18.. Pihak keselamatan lebih mengetahui apa yang terbaik dan modus operandi. Sesetengah orang, baru menang game Counter-Strike ada hati nak mengajar pasukan keselamatan pula.

- Huraian dari Kiub Fakta {https://www.facebook.com/kiub.fakta}

Bagaimanapun kita tunggu pembongkaran bila khabarnya sudah ada tawanan... Dan tentunya bakal ada pembongkaran dalang disebaliknya... jangan lupa apa sekalipun kita rancang Allah sentiasa tahu dan sesukanyalah juga untuk membenar atau sebaliknya... Alfatihah untuk kedua pejuang yang syahid... Inalilahhiwainalilahirojiun....


Tiada ulasan:

ANDA JUGA MUNGKIN MENCARI INI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Cerita kengkawan

YANG SEKUPANGDUA SELALU ROUND