09 Julai, 2013

GAMBAR SAAT TERAKHIR SENIMAN P RAMLEE MENINGGAL DUNIA

Mengimbas kembali bagaimana Allahyarham seniman P Ramlee yang Meninggalkan pelbagai warna dan ceritera yang sehingga kini segala aksi serta lakonannya masih laku dan digemari oleh semua termasuk golongan remaja. Bagaimana pun masih ramai yang tidak dapat mengikuti saat terakhir beliau meninggal dunia dan dikebumikan, teman terbaca dalam satu posting Blog Dairi share yang memaparkan gambar-gambar bagaimana dia meninggal dunia dan dikebumikan. Sehubungan itu rasanya ada lah elok kita berkongsi dan memberi laluan kepada genarasi baru engenali seniman tanah air dan bagaimana disaat akhirnya dia meninggal dunia.

P.Ramlee atau nama sebenarnya Teuku Zakaria bin Teuku Nyak Puteh dilahirkan di Pulau Pinang pada pagi Hari Raya Aidilfitri bersamaan Rabu, 22 Mac 1929.Bapanya seorang ahli pelayaran yang berasal dari Lho'Seumawe, Acheh telah berkahwin dengan Che Mah binti Hussien pada tahun 1925 di Kubang Buaya, Butterworth.

P.Ramlee telah mendapat pendidikan awal di Sekolah Melayu Kampung Jawa dan seterusnya di Penang Free School sehingga meletusnya Perang Dunia Kedua.Semenjak di bangku sekolah lagi, P.Ramlee telah menunjukkan minat dan bakat dalam bidang seni, terutamanya dalam seni muzik.Di Penang Free , P.Ramlee belajar seni muzik dengan Encik Kamaruddin iaitu pemimpin Brass Band di sekolah tersebut.

Semasa pendudukan Jepun di Malaya, P.Ramlee pernah memasuki sekolah tentera laut Jepun (Kaigun). Di sini beliau berpeluang mempelajari lagu-lagu Jepun.Penglibatan beliau dalam dunia muzik bermula dengan pancaragam "Teruna Kampung". Dalam pertandingan keroncong seluruh Pulau Pinang dan Seberang Perai yang diadakan dalam tahun 1947, pancaragam beliau menjadi juara dengan lagu 'Keroncong Oh Suci' yang dinyanyikan oleh P.Ramlee.



Solat jenazah P.Ramlee



            Foto terakhir P. Ramlee yang diambil beberapa hari sebelum beliau meninggal dunia
                    semoga roh beliau di tempatkan bersama orang-orang yang beriman 

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Satu2nya dalam 30juta,

Hilang tiada diganti lagi..

Alfatihah


Unknown berkata...

Allahyarham.. seorg y tiada dtndgi.khlgnya Ibrat permta y lbur dlautn. Smoga rohnya dcucuri rahmat Allah.

nina berkata...

I think benda ni ade kaitan dgn kenaikan jins samsudin. Tp at lastttt org tetap ingatt lagenda p.ramlee. not jins samsudin. Sorry. I collect info from my parent. When jins samsudin tgh nak naik p.ramlee tgh jatuh sejatuhnye shiingga xde org kenanggg pon jasa baik p.ramlee dri rakan shingga lah anak didik die. Jahat gilerrr. Now smua dh terbukti siapa p.ramlee yg sbnr. Sorry. A bit emosional dgn ape yg tjadi dkt the only one lagenda dlm berjuta.

ANDA JUGA MUNGKIN MENCARI INI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Cerita kengkawan

YANG SEKUPANGDUA SELALU ROUND